Show simple item record

dc.contributor.authorWollberg, Ingrid
dc.date.accessioned2022-06-16T01:35:01Z
dc.date.available2022-06-16T01:35:01Z
dc.date.issued2022-05-31
dc.date.submitted2022-06-15T22:02:17Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2998965
dc.description.abstractFotojournalistikk er visuell journalistikk som gjennom fotografi og video forteller en historie, eller formidler et budskap. Som fotojournalist skal man skildre og dokumentere virkeligheten med bilder. I fotojournalistikken er ikke et bilde “bare et bilde”, men noe som dokumenterer en virkelighet, supplerer en skriftlig tekst, eller forteller en helt egen historie. Denne oppgaven tar for seg fotojournalistikkens historie, og bruk av fotografiet i nyhetsmediene. Ved hjelp av intervjuer med fotojournalister i Schibsted-avisene VG og Aftenposten, og en frilanser, innhentes materiale som kan fortelle hvordan fotojournalisten og hans/hennes fotografi har endret seg i takt med den digitale medieutviklingen. Oppgaven analyserer dagens forutsetninger for fotojournalistikk, og undersøker hvordan fotojournalistens redaksjonelle rolle har endret seg. Avslutningsvis tar oppgaven for seg fotografiet, og undersøker hvordan det brukes i den moderne journalistikken på internett. Den digitale utviklingen og innovasjoner på markedet har endret arbeidshverdagen til fotojournalister i norske mediehus. Det dreier seg om flere plattformer å levere på, en kontinuerlig deadline, og et nytt fokus på digitale flater. Studien viser at mediene i dag har blitt stadig mer kommersielle. Dette kan gå på bekostning av utførelsen av samfunnsoppdraget. Underholdningsverdien og klikkvennligheten til sakene og de tilhørende bildene kan bli viktigere enn den visuelle fremstillingen og informasjonsformidlingen. Det er et kontinuerlig behov for visuelt innhold, som gir et økende behov for nye fotografer og journalister som kan levere dette innholdet. De ulike virksomhetene får stadig nye konkurrenter, både i form av såkalte "borgerjournalister", konkurrerende mediehus, og ny teknologi. Det opprettes nye stillinger og digitale satsinger i håp om å vinne kampen om folks tid i dagens multimediale samfunn.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectVG
dc.subjectfotojournalistikk
dc.subjectjournalistikk
dc.subjectinternettjournalistikk
dc.subjectAftenposten
dc.subjectfotografiet
dc.subjectdigitalisering
dc.subjectFotojournalistikk
dc.titleFotojournalistikk på internett
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-06-15T22:02:17Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i medier og kommunikasjon
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116
fs.subjectcodeMEVI350
fs.unitcode15-17-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record