«Pressen svarer på kritikk – en ny tid for norsk mediedebatt?»
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2999913Utgivelsesdato
2022-06-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [247]
Sammendrag
I lys av en økende mistillit til nyhetsmediene i flere land og bruk av mediekritikk som et politisk grep i valgkampanjer gjennom blant annet politikere som Donald Trump, står mediene i dag overfor en rekke utfordringer med å opprettholde troverdighet. Hvordan journalister opptrer i møte med kritikken de mottar er sentral for å forstå hvordan mediene i dag håndterer et kritisk debattklima. Det er på tide å studere medienes respons. Journalister blir av både medieforskere og kritikere i den offentlige debatten beskrevet som arrogante og selvsikre med en liten evne til å ta innover seg kritikken de møter. Ved bruk av en kvalitativ analyse av debattinnlegg skrevet av norske journalister vil studien gi et innblikk i hvordan den norske pressen i dag svarer på kritikk fra utenforstående aktører. Studien tar utgangspunkt i fire aktuelle debatter som viser til ulike utfordringer pressen står overfor; falske nyheter i pressen, «venstrevridd» presse, skandalehåndtering og til slutt bruk av clickbait. Dette gir grunnlag for å identifisere 10 forskjellige kategorier med forsvarsstrategier benyttet av norske journalister. Forsvarsstrategiene viser et bredt spekter av ulike måter å respondere på fra aksept til avvisning og personangrep. Studien foreslår måter å forstå forsvar fra mediene med funn av nye strategier, perspektiver på strategier identifisert i tidligere studier og forslag for videre forskning på feltet. Dette er et utgangspunkt for å studere hvordan mediedebatten ser ut også på andre plattformer.
Beskrivelse
Revised version. Minor spelling and formatting errors corrected.