Innovasjon og utvikling av TV 2: En kritisk analyse av prototypen «TV 2’s Innholdsunivers» sett i lys av Christensens innovasjonsteori og Rogers diffusjonsteori
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3001939Utgivelsesdato
2022-05-31Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [248]
Sammendrag
Det er store endringer i mediebransjen og det er viktig for markedsledende aktører som TV 2 å henge med på utviklingen og drive frem nye innovative løsninger. Denne masteroppgaven er en akademisk analyse av den praktiske komponenten av masterarbeidet. Oppgaven analyserer prototypen «TV 2’s Innholdsunivers» basert på klassisk innovasjonsteori fra professorene Clayton Christensen og Everett Rogers. Avhandlingen har en brukersentrert tilnærming og har tatt i bruk tematisk analyse, brukertest og fokusgruppe som datainnsamlingsmetode. Ved bruk av Christensens innovasjonsteori analyserer oppgaven om prototypen er en omveltende- eller bevarende teknologi, samt hvordan TV 2 kan drive frem omveltende teknologier. Oppgaven tar også for seg Rogers adopteringskategorier, og vurderer hvilke kategorier som prototypens målgruppe 18-35 år kan klassifiseres etter. Prototypen blir også vurdert etter Rogers fem attributter ved innovasjon, for å vurdere prototypens adopsjonshastighet.