Show simple item record

dc.contributor.authorDrageset, Emma Opheim
dc.date.accessioned2022-07-01T00:10:25Z
dc.date.available2022-07-01T00:10:25Z
dc.date.issued2022-06-01
dc.date.submitted2022-06-30T22:03:08Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3001960
dc.description.abstractI et samfunn som er preget av en voksende medieutvikling er det avgjørende for mediebedrifter å holde seg aktuelle. I jungelen av kommunikasjonskanaler hvor blant annet strømmetjenester, TV-kanaler, nettsider og apper kjemper om oppmerksomhet er det viktig for bedrifter å vite hvordan man kan engasjere de riktige brukerne. Måten innhold konsumeres på utfordres i takt med medieutviklingen, noe mediebedrifter bør se på som en mulighet og ikke en utfordring. Denne oppgaven utforsker hva som trengs i et innholdsunivers for å engasjere brukere mellom 18-35 år. Et innholdsunivers er en plattform som samler flere tjenester på ett sted. Studien baserer seg på forskning om engasjement og psykologi relatert til interaksjonsdesign. Det blir foreslått seks nye kvalitetskriterier som kan bidra til et engasjerende innholdsunivers. Gjennom en heuristisk ekspertevaluering vurderes prototypen TV 2’s Innholdsunivers basert på disse kriteriene. Studien fokuserer på hvilke kvalitetskriterier som er viktige for å designe et innholdsunivers for ulike brukerbehov gjennom evalueringen av TV 2’s Innholdsunivers. Hovedfunnene viser at det er ulike kvalitetskriterier som egner seg for å engasjere brukere innenfor målgruppen. Å engasjere ved å presentere personlig og relevant innhold, anerkjenne at brukere er forskjellige, skape et sosialt fellesskap samt imøtekomme brukere på det emosjonelle plan har vist seg å være kvaliteter som øker engasjementet i et innholdsunivers. Oppsummert vil det å designe et innholdsunivers basert på kvalitetskriterier med et brukersentrert fokus, hvor man ivaretar de ulike brukerbehovene, i stor grad øke engasjementet i tjenesten. Dette blir underbygget gjennom evalueringen av TV 2’s Innholdsunivers. Selve prototypen kan leses mer om i rapporten «TV 2’s Innholdsunivers.»
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectengasjement
dc.subjectinteraksjonsdesign
dc.subjectheuristisk evaluering
dc.subjectinnholdsunivers
dc.subjectekspertevaluering
dc.titleHvilke kvalitetskriterier er viktige for å designe et engasjerende innholdsunivers for ulike brukerbehov?
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-06-30T22:03:08Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i medie- og interaksjonsdesign
dc.description.localcodeMIX350
dc.description.localcodeMASV-MIX
dc.subject.nus735999
fs.subjectcodeMIX350
fs.unitcode15-17-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record