Skranken som læringsrom – redesign av bibliotek for humaniora UiB
Conference poster
Published version
![Thumbnail](/bora-xmlui/bitstream/handle/11250/3010228/Skranken%2bsom%2bl%25C3%25A6ringsrom%2b%25E2%2580%2593%2bredesign%2bav%2bbibliotek%2bfor%2bhumaniora%2bUiB.pdf.jpg?sequence=5&isAllowed=y)
View/ Open
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Registrations from Cristin [11140]
- University of Bergen Library [136]
Abstract
Skranken er i dag et viktig fysisk og uformelt læringsrom for studentene, hvor de kan møte faktiske personer og få direkte svar på fagrelaterte spørsmål. Men synet på skrankebemanningen er i stadig endring, nasjonalt og internasjonalt. Hvordan skranken oppfattes som bibliotekets ansikt utad og første møte med studentene, avgjør hvordan vi strategisk bygger opp kompetansen vår. Uttalt behov og brukeropplevelse gir ikke det hele bildet. Bibliotek for Humaniora i Bergen gjennomgikk en stor interiørrenovering under koronapandemien 2020-2021. Dette er første renovering siden overgangen fra lukket referansebibliotek i 2005, i 2021 ble skranken som kontaktpunkt modernisert både i utseende og bemanning. I tilnærmingen til denne ombyggingen ble det satt søkelys på biblioteket som fysisk læringsrom i møte med studenter også i møtet med førstelinjetjenesten. I denne posteren utforsker vi hvordan skranken som fysisk møteplass mellom studenter og biblioteket har utviklet seg gjennom de ulike endringene, og hvordan vi ser for oss en spesialisering av førstelinjetjenesten. Et viktig moment er studentenes utvetydige ønske om fysisk kontakt med biblioteket, hvordan kan vi som fakultetsbibliotek ivareta høy faglig og relevant kompetanse i møte med studentene?