dc.description.abstract | I følge overordnet del av læreplanen skal skolen bidra til nysgjerrighet, og vitenskapelig og kritisk tenkning hos elevene, mens i engelskfaget skal elevene kunne skrive både «formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, diskuterer, begrunner og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon» (Ministry of Education and Research, 2019). En av måtene skolen kan tilrettelegge for at elevene skal nå disse målene er gjennom skriving av kildebaserte tekster, hvor elevene benytter informasjon og kunnskap de har lest om i andres tekster, og blander denne innsikten med sine egne tanker og perspektiver. Følgende studie fokuserer på deltakende læreres rapporterte holdninger og undervisningsmetoder når de instruerer sine elever til å skrive kildebaserte tekster i engelskfaget (ENG01-04) på Vg1 studieforberedende utdanningsprogram. Metoden som ligger til grunn for studien er ustrukturerte intervjuer for å undersøke engelsklæreres holdninger til deres undervisning i, og tilrettelegging av, elevers skriving av kildebaserte tekster, samt deres rapporterte erfaringer av elevers lese- og skriveprosesser knyttet til kildebasert skriving. Totalt fem lærere ved fire forskjellige videregående skoler i tre forskjellige fylker deltok i studien. Resultatene fra intervjuene viser at samtlige lærere har en prosess-orientert tilnærming til deres tilrettelegging for elevers lese- og skriveprosesser. Studien finner også at lærerne har et unisont syn på de ulike prosessene som inngår i skrivingen av et argumentative essay i engelskfaget, men at lærerne rapporterer om en ulik tilnærming til hvorvidt de bruker begrepet "argumentative essay" eksplisitt i deres undervisning. Funnene viser også at lærerne rapporterer om at de opplever at deres elever sliter med å innarbeide og benytte eksterne kilder i skrivingen av egne tekster, hvilket kommer til syne gjennom for mye bruk av direkte sitat, feil bruk av akademisk siteringsteknikk, og ukritisk kildebruk i elevenes tekster. Følgene av dette er og rapportert til å være forekomst av plagiat. Studien fremhever også et funn vedrørende rapportert forekomst av bruk av kunstig intelligens (KI) i elevers tekster, hvorpå studien argumenterer for at KI potensielt vil fremtvinge et behov for å tenke nytt omkring prosess-orientert skriving i favør av tilrettelegging av sosialt situerte læringsaktiviteter også i elevers individuelle skriveprosesser. | |