dc.contributor.author | Moberg, Karolin Elisabeth | |
dc.contributor.author | Vogt, Kristoffer Chelsom | |
dc.date.accessioned | 2023-02-07T11:50:39Z | |
dc.date.available | 2023-02-07T11:50:39Z | |
dc.date.created | 2022-11-11T10:03:44Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.issn | 2535-8162 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3048862 | |
dc.description.abstract | Spørreundersøkelser viser at gutter bruker mindre tid på skolearbeid og mer tid på dataspill enn jenter. Tidsbruk på skolearbeid og dataspill blir likevel i liten grad undersøkt og drøftet i sammenheng i forskningslitteraturen. I denne artikkelen brukes intervjuer med åtte norske gutter på 16–18 år som alle har middels eller gode skolekarakterer, samt intervjuer med fire av deres mødre, til å utforske den samfunnsmessige bakgrunnen for mønstre i gutters tidsbruk. Tidsbruksforskningen (Cornwell et al., 2019), og da særlig analyser av tidsbruksmønstre som kjønnede (Wærness, 2017), utgjør studiens teoretiske utgangspunkt. En grunnleggende innsikt i tidsbruksforskningen er at ulike aktiviteter må prioriteres mot hverandre. Vår analyse viser at dataspill (ofte kombinert med chatting og tidvis multitasket med skolearbeid) fremsto som den dominerende aktiviteten i guttenes fritid. Både organiserte fritidsaktiviteter og strukturerte familieaktiviteter så ut til å kunne ha balanserende funksjoner. Guttene ble motivert og tiltrukket av gamingverdenens kjønnede fellesskap (brorskap), samt av den klare frihet fra foreldres kontroll de fant der. Guttenes motivasjon for skolearbeid på fritiden var på den annen side preget av en ubekymret letthet i deres overordnete innstilling til skole og utdanning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Gutters tidsbruk på dataspill og skolearbeid | en_US |
dc.title.alternative | Boysʼ time spent on computer games and homework | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/ntu.3.2.3 | |
dc.identifier.cristin | 2072284 | |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU) | en_US |
dc.source.pagenumber | 171-189 | en_US |
dc.identifier.citation | Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU). 2022, 3 (2), 171-189. | en_US |
dc.source.volume | 3 | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |