Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoberg, Karolin Elisabeth
dc.contributor.authorVogt, Kristoffer Chelsom
dc.date.accessioned2023-02-07T11:50:39Z
dc.date.available2023-02-07T11:50:39Z
dc.date.created2022-11-11T10:03:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn2535-8162
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3048862
dc.description.abstractSpørreundersøkelser viser at gutter bruker mindre tid på skolearbeid og mer tid på dataspill enn jenter. Tidsbruk på skolearbeid og dataspill blir likevel i liten grad undersøkt og drøftet i sammenheng i forskningslitteraturen. I denne artikkelen brukes intervjuer med åtte norske gutter på 16–18 år som alle har middels eller gode skolekarakterer, samt intervjuer med fire av deres mødre, til å utforske den samfunnsmessige bakgrunnen for mønstre i gutters tidsbruk. Tidsbruksforskningen (Cornwell et al., 2019), og da særlig analyser av tidsbruksmønstre som kjønnede (Wærness, 2017), utgjør studiens teoretiske utgangspunkt. En grunnleggende innsikt i tidsbruksforskningen er at ulike aktiviteter må prioriteres mot hverandre. Vår analyse viser at dataspill (ofte kombinert med chatting og tidvis multitasket med skolearbeid) fremsto som den dominerende aktiviteten i guttenes fritid. Både organiserte fritidsaktiviteter og strukturerte familieaktiviteter så ut til å kunne ha balanserende funksjoner. Guttene ble motivert og tiltrukket av gamingverdenens kjønnede fellesskap (brorskap), samt av den klare frihet fra foreldres kontroll de fant der. Guttenes motivasjon for skolearbeid på fritiden var på den annen side preget av en ubekymret letthet i deres overordnete innstilling til skole og utdanning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleGutters tidsbruk på dataspill og skolearbeiden_US
dc.title.alternativeBoysʼ time spent on computer games and homeworken_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/ntu.3.2.3
dc.identifier.cristin2072284
dc.source.journalNordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU)en_US
dc.source.pagenumber171-189en_US
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU). 2022, 3 (2), 171-189.en_US
dc.source.volume3en_US
dc.source.issue2en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal