Islam, kjønn, og fritaksproblematikk i skolen. Svømmeundervisningen som kjerne til konflikt i fritakssaker
Journal article, Peer reviewed
Published version

View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Tidsskrift for islamforskning. 2023, 17 (1), 11-34. https://doi.org/10.7146/tifo.v17i1.137275Abstract
Debatten om muslimske kvinner og jenters deltagelse i skolens svømmeundervisning og i svømming i offentlige svømmehaller er en debatt som foregår parallelt i flere land og i mange ulike debatter med perspektiver og argumenter knyttet til migrasjon, integrering, og nasjonale verdier. Debatten handler om både det som skjer i og utenfor skolene. I denne artikkelen vil jeg se på det som skjer i skolene knyttet til kjønnsdelt svømmeundervisning. Jeg presenterer et utvalg caser som er velegnet til å belyse de ulike perspektivene som slike fritaks- og tilpasningsønsker skaper i skolen. Utvalget er gjort blant de sakene som har kommet inn til de norske statsforvalterembetene om svømmeundervisning og fritak på religiøst grunnlag i tidsrommet 2005 til 2018. Disse sakene vil sees i lys av menneskerettslige og pedagogiske perspektiver. Jeg argumenterer for at et rent menneskerettslig perspektiv på disse sakene er vanskelig i en mangfoldig skolehverdag med mange motstridende interesser, rettigheter og verdier, og behovet for mer forskning om tematikken i de skandinaviske landene.