Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWiborg, Silje Kulild
dc.date.accessioned2023-06-08T23:55:20Z
dc.date.available2023-06-08T23:55:20Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.date.submitted2023-06-07T22:00:49Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3070624
dc.description.abstractBakgrunn og formål: Masteravhandlingen undersøker PP-rådgiveres erfaringer fra det tverrfaglige samarbeidet med lærere på ungdomstrinnet i saker knyttet til bekymringsfullt skolefravær. Alle barn i Norge mellom 6-16 år har en rett og en plikt til grunnskoleopplæring (Opplæringslova, 1998, § 2-1), likevel foreligger ikke et lovfestet krav om skoleeieres oppfølging av elever med bekymringsfullt skolefravær. Internasjonal- og nasjonal forskning viser til behovet for større sammenheng mellom identifisering, evaluering og intervensjon i saker knyttet til bekymringsfullt skolefravær (Elliot & Place, 2019; Heyne, Gren -Landell, Melvin, & Gentle-Genitty, 2019, sitert i Golzálvez & Ingles, 2019; Meld. St. 6 (2019-2020)). Dette er noe tverrfaglig samarbeid kan bidra til (Finnish National Agency for Education, 2020). På bakgrunn av dette ble masteravhandlingens problemstilling: Hvilke erfaringer har PP-rådgivere fra det tverrfaglige samarbeidet med lærere på ungdomstrinnet i saker knyttet til bekymringsfullt skolefravær? Metode og kilder: Masteravhandlingen har et kvalitativt metodedesign som følger Braun og Clarkes (2006) prosedyrer for induktiv tematisk analyse. For å svare på problemstillingen ble deskriptive og normative kilder brukt. Metodevalget innebar at jeg som forsker, søkte å møte forskningsfeltet med et åpent sinn, hvor mine teoretiske interesser for området ikke førte studien (Braun & Clarke, 2022; Braun & Clarke, 2006). Studien ble gjennomført i tråd med forskningsetiske retningslinjer (Braun & Clarke, 2022) og følger RETTE, UiBs system for oversikt og kontroll med behandling av personopplysninger i studentprosjekter (Universitetet i Bergen, 2022). Datamaterialet er innsamlet ved semistrukturerte intervjuer av seks PP-rådgivere. Analysen av datamaterialet ble gjennomført etter den induktive tematiske analysens prosesser. Funn: Avhandlingen peker på noen momenter som har manifestert seg etter at drøftingsdelen var ferdigstilt. Funn fra analysen viser at informantene erfarer utfordringer til det tverrfaglige samarbeidets oppstart og rolle- og ansvarsavklaring. Resultat fra analysen viser til behovet av å komme tidligere inn i samarbeidet, tydeligere informasjonsutveksling fra etatene og skoleledelsen og behovet for avklaring av roller og ansvar slik at nødvendige samarbeidsparter ikke faller bort.
dc.description.abstractBackground and purpose: The master´s thesis analyses PP-counselor’s experiences from the interprofessional collaboration with high school teachers in cases connected to worrisome school absence. All children between the ages of 6-16 have the right and duty to attend ground school education (Opplæringslova, 1998, § 2-1), however, a requirement to follow up children with worrisome absences has not been established by the school owners. International and national experiments and research show the need for continuity of identification, evaluation and intervention in cases where school absence is high (Elliot & Place, 2019; Heyne, Gren -Landell, Melvin, & Gentle-Genitty, 2019, cited in Golzálvez & Ingles, 2019; Meld. St. 6 (2019-2020)). Interprofessional collaboration could help solve this issue (Finnish National Agency for Education, 2020). The master´s thesis was based on all this information and formulated as: What kind of experiences does PP-counselors from the interprofessional collaboration have with teachers at a high school level regarding cases tied to worrisome absenteeism? Methods and resources: The master´s thesis has a qualitative methodological design based on Braun and Clarke´s (2006) procedures for inductive thematic analysis. Descriptive and normative sources were used to answer the matter in question. The choice of method included that I, as a scientist, investigated the field in an unbiased manner, and did not let my theoretical interests for the field overshadow the research (Braun & Clarke, 2022; Braun & Clarke, 2006). The study was conducted based on the ethical guidelines for the research community (Braun & Clarke, 2022) and adheres to RETTE, the system for overview and control of personal information in student projects at the UiB (Universitetet i Bergen, 2022). All data was collected in semi structural interviews conducted with six different professional counselors working for the pedagogic-psychological field in Norway. Analysis of the data was completed after the interviews, following the inductive thematical process for analyzation. Results: The thesis points to some factors that manifested themselves following the completion of the discussion. Findings from this study showed challenges for the interviewees within the collaboration´s start. Additionally, the analysis shows the need to collaborate sooner with more defined guidelines for sharing information between the governmental administration and school systems as well as the need for concrete responsibilities so that necessary collaborations do not fade over time.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.titleEn tematisk analyse av hvilke erfaringer PP-rådgivere har fra det tverrfaglige samarbeidet med lærere på ungdomstrinnet i saker knyttet til bekymringsfullt skolefravær
dc.title.alternativeA thematic analysis of what experiences PP- counselors have from the interprofessional collaboration with high school teachers in cases connected to worrying school absences
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-07T22:00:49Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgåve i spesialpedagogikk
dc.description.localcodeSPED395
dc.description.localcodeMAPS-PED
dc.description.localcodeMAPS-SPED
dc.subject.nus724207
fs.subjectcodeSPED395
fs.unitcode17-42-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel