Universell utforming og tilrettelegging for elever i grunnskolen med autismespekterforstyrrelser og sensoriske vansker - En kvalitativ intervjuundersøkelse
Master thesis

View/ Open
Date
2023-05-15Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [53]
Abstract
Bakgrunn: Vansker med å prosessere sensoriske stimuli er vanlig hos barn og unge med autismespekterforstyrrelser (ASF). Sensoriske vansker omfatter både hypersensitivitet (oversensitivitet) og hyposensitivitet (undersensitivitet) overfor sensoriske stimuli, og kan forekomme ved alle typer ASF. Hvordan man tar hensyn til behovet hos elever med ASF og sensoriske vansker ved utforming av det fysiske læringsmiljøet i skolen er imidlertid lite belyst i litteratur og forskning. Problemstilling: «Hvilke muligheter for tilrettelegging kan universell utforming av skolebygg gi for elever i grunnskolen med autismespekterforstyrrelser og sensoriske vansker?». Metode: Det er gjennomført en kvalitativ, semistrukturert intervjuundersøkelse. Utvalget bestod av fem informanter (pedagoger) ved ulike grunnskoler på Vestlandet. Alle de fem pedagogene hadde erfaring med tilrettelegging for elever med ASF og sensoriske vansker i skolen. Studien har et sosialkonstruktivistisk ståsted med en videre induktiv fremgangsmåte som begge drøftes gjennomgående. For analysering av det innhentede datamaterialet er det benyttet en tematisk analyse. Resultater: Studien indikerer en varierende forståelse og kunnskap hos pedagogene når det gjelder betydningen av universell utforming av skolebygg for å imøtekomme de individuelle behovene hos elever med ASF og sensoriske vansker. Pedagogene rapporterer at skolens fysiske læringsmiljø kan ha stor betydning for elever med ASF og sensoriske vansker når det gjelder deres generelle trivsel, psykiske helse, konsentrasjonsevne og læringsutbytte. Auditive stimuli (utendørs og innendørs) rapporteres hyppigst som utfordrende for elever med ASF. I tillegg rapporteres det at vansker med visuospatial prosessering (rom og retningsforståelse) kan være en utfordring for elever med ASF på skolen. Konklusjon: For å kunne tilrettelegge for elever med ASF med sensoriske vansker er det viktig at universelle løsninger i skolebygg er fleksible i bruk. Eksempler på dette er mulighet for tildekking av glassvegger, dimming av lys, bruk av lystette gardiner og tilstrekkelig tilgang på mindre grupperom for å kunne begrense sensoriske stimuli ved behov. Studien indikerer i tillegg at visuospatial prosessering kan være utfordrende for elever med ASF, og dette er noe som bør undersøkes videre. Funnene fra denne studien kan videre være aktuelle for flere elever ettersom sensoriske vansker også kan forekomme ved andre tilstandsbilder enn ASF. Background: Difficulties in processing sensory stimuli are common in children and youth with Autism Spectrum Disorder (ASD). Sensory difficulties include both hypersensitivity (over-responsiveness) and hyposensitivity (under-responsiveness) to sensory stimuli and can occur in all types of ASD. However, how the needs of students with ASD and sensory difficulties are considered when designing the physical learning environment in schools is not well examined. Research question: «Which possibilities of facilitation can universal design of school buildings provide for students in elementary school with Autism Spectrum Disorders and sensory difficulties?” Method: A qualitative, semi-structured interview survey was used. The sample consisted of five informants (pedagogues) from different elementary schools in Western Norway. All five pedagogues were experienced in facilitating for students with ASD and sensory difficulties in school. The study has a social constructivist perspective with an inductive approach which both are discussed throughout the paper. A thematic analysis was applied to the data. Results: The study indicates that the pedagogues have a varying understanding of and knowledge about the importance of universal designs of school buildings when adjusting to the individual needs of students with ASD and sensory difficulties. The pedagogues report that the school's physical learning environment can have a significant impact on students with ASD and sensory difficulties when it comes to their general well-being, mental health, ability to concentrate, and their learning outcomes. Auditory stimuli (outdoors and indoors) are most frequently reported as challenging for students with ASD. In addition, it is reported that difficulties with visuospatial processing (understanding space and direction) can be a challenge for students with ASD at school. Conclusion: To support the individual needs of students with ASD and sensory difficulties, it is important that universal designs of school-buildings are flexible in use. For instance, the possibility to cover up glass walls, dimming of lights, use of blackout-curtains, and having sufficient access to smaller rooms to reduce sensory stimuli when needed. In addition, the study indicate that visuospatial processing can be challenging for students with ASD at school, which should be further investigated. The results from this study may be relevant to a larger group of students, as sensory difficulties can also occur in other conditions than ASD.