PODKASTER SOM LÆREMIDDEL I HØYERE UTDANNING En kvalitativ studie av førsteårsstudenters erfaring med hybrid sjangerutforming av fagpodkast
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3072349Utgivelsesdato
2023-06-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [246]
Sammendrag
Denne masteroppgaven utforsker førsteårsstudenters erfaring med fagpodkasten Retocast. Den tematiske analysen baserer seg på empiri fra seks semi-strukturerte kvalitative intervjuer med studenter og to intervjuer med eksperter. Studieobjektet er begrenset til episoden fra Retocast som handler om argumentasjon. Denne blir også analysert og karakterisert i form av sine sjangerhybride trekk. Studien viser at den hybride formen viser seg å ha noen utfordringer når man som student behandler podkasten som et læremiddel. Forventninger knyttet til dramaturgi kolliderer med den strukturelle variasjonen til populærvitenskapelig sjanger. De viktigste karakteristikkene til podkast som medium er hvordan mediet i seg selv gir en opplevd variasjon fra litterære kilder og at mediet kan forme et medmenneskelig bånd gjennom muntlige samtaler. Dette sier informantene bidrar til enklere forståelse av teori. Innholdsmessig er det bruken av eksempler som blir utpekt som det viktigste elementet i Retocast. Eksemplene kontekstualiserer teorien som studentene skal forstå. De sier at forankringen til situasjoner i hverdagen har bidratt til bedre forståelse og at de føler seg tryggere på å bruke teorien i praksis. Spørsmålet er dog om det mine informanter sier er representativt for den større demografien av studenter. Jeg problematiserer at utvalget er basert på selvseleksjon og at de mest entusiastiske informantene sannsynligvis ikke representerer den typiske student. Entusiaster er dog gode kilder for å få frem potensialet i forskjellige verktøy, så jeg ser for meg at diverse funn i oppgaven min vil kunne inspirere til videre forskning.