Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOrvedal, Marita
dc.date.accessioned2023-06-22T00:05:13Z
dc.date.available2023-06-22T00:05:13Z
dc.date.issued2023-06-01
dc.date.submitted2023-06-21T22:01:11Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072572
dc.description.abstractDenne masteroppgaven presenterer en studie som ser på en 8. klasse som har startet opp med programmering i matematikkfaget. Etter å ha kartlagt elevenes erfaringer, holdninger og forventninger til programmering, vil oppgaven vise ulike utfordringer som kan oppstå når elevene møter variabler i programmeringssammenheng. Studien er gjennomført som en aksjonsforskning der jeg har besøkt en 8. klasse, og elevene har deltatt i åtte undervisningsøkter i programmering. Elevene har deltatt i spørreundersøkelser, levert logger og det er blitt tatt skjerm- og lydopptak i flere av undervisningsøktene som de deltok i. Til slutt har elevene besvart en avsluttende diagnostisk kartleggingstest med fokus på variabelbruk i programmeringen. Gjennom aksjonsforskningen har jeg kommet frem til at det finnes mange ulike vansker og misoppfatninger som kan knyttes til variabelbruk innen programmering. I denne oppgaven vil jeg presentere teori og observasjoner som viser hvordan vanskene som oppstår innen syntaktisk, konseptuell og strategisk kunnskap i programmeringen kan komme til syne. Noen av vanskene kan oppstå på grunn av ikke-kongruente konverteringer mellom naturlig tale- og skriftspråk, algebraiske uttrykk og programmeringsspråk. At variabelbegrepet forstås noe ulikt i matematikk og i programmering kan også skape noen vanskeligheter. I denne oppgaven er det et spesielt fokus på ni utvalgte misoppfatninger som er knyttet til variabelbruk i Scratch, hentet fra Sorvas oversikt med 162 misoppfatninger (Sorva, 2012, s.358-368). I tillegg fremkommer det i datamaterialet åtte andre typer vansker som ligger utenfor det valgte rammeverket, og disse vil bli presentert og kategorisert som T1-T8. Det viser seg at eventuelle misoppfatninger og andre vansker som elever kan ha ofte er vanskelige å identifisere og rette opp. Det er derfor verdifullt at lærere får kunnskap innen dette området, slik at man kan planlegge og tilrettelegge undervisningsøkter som kan hjelpe elevene med å overvinne barrierene som skaper vanskene. Gjennom erfaringene fra aksjonsforskningen har jeg kommet frem til noen konkrete grep som matematikklærere kan bruke i undervisningen for å støtte læringsprosessen til nybegynnere innen programmering. Avslutningsvis har jeg bygget på disse erfaringene og gjort noen pedagogiske grep og endringer i undervisningsopplegget som ble gjennomført i denne studien. Jeg håper at grepene kan være til støtte for lærere med å hjelpe sine elever til å overvinne eventuelle barrierer som skaper vansker i programmeringen, og at dette kan hjelpe elevene med å forstå variablenes roller i programkoder. Å forstå variablenes roller er spesielt viktig for å kunne generalisere en programkode til å kunne løse en hel klasse av problemer.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectvariabler
dc.subjectmisoppfatninger
dc.subjectprogrammering
dc.title"Dette kan vi jo bruke i matematikken!" En studie av oppstarten med programmering i matematikkfaget
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-21T22:01:11Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i matematikkdidatikk
dc.description.localcodeMAT699
dc.description.localcodeVID-MAUMAT
dc.subject.nus753199
fs.subjectcodeMAT699
fs.unitcode12-11-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel