Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMadi, Yasmina
dc.date.accessioned2023-07-05T23:39:06Z
dc.date.available2023-07-05T23:39:06Z
dc.date.issued2023-06-01
dc.date.submitted2023-07-05T22:00:22Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076409
dc.description.abstractDen raske teknologiutviklingen har ført til at det stadig stilles nye krav til befolkningens kompetanse og ferdigheter. Algoritmisk tenkning og kreativitet anses som essensielle ferdigheter i det 21.århundre. Gjennom fagfornyelsen har algoritmisk tenkning blitt synliggjort i læreplanverket LK20 etter Kunnskapsløftet 2020. I overordnet del av LK20 blir kreativitet framhevet som en vesentlig faktor som bidrar til å berike samfunnet. Til tross for at algoritmisk tenkning har fått mye oppmerksomhet de siste årene, er det fortsatt mangel på en universell definisjon, og usikkerhet knyttet til hvordan man observerer utviklingen av algoritmisk tenkning hos elever. Gitt betydningen av algoritmisk tenkning og kreativitet belyser derfor denne masteroppgave følgende problemstilling: Hvilke kjennetegn ved algoritmisk tenkning kommer til uttrykk hos R1 elever i matematisk problemløsning, og hvordan kan man avgjøre om framgangsmåten er av kreativ karakter? Problemstillingen har blitt belyst gjennom en kvalitativ tilnærming. Datamaterialet består av videopptak av elevsamtaler og deres tilhørende arbeid i matematisk problemløsning. Kjennetegn ved algoritmisk tenkning ble observert ut fra Csizmadia et al. (2015) sitt rammeverk. Videre ble Lithner (2008) sitt rammeverk brukt for å undersøke om framgangsmåter var av kreativ eller imitativ karakter. Alle kjennetegn ved algoritmisk tenkning beskrevet i Csizmadia et al. (2015) sitt rammeverk ble observert i denne studien. Algoritmebehandling, dekomposisjon og evaluering var de mest frekvente kjennetegnene som kom til uttrykk. Videre ble det observert både kreative og imitative framgangsmåter. Studiens resultater antyder at kreative framgangsmåter kjennetegnes ved at elevene klarer å frigjøre seg fra kjente løsningsalgoritmer og metoder. De kreative framgangsmåtene viste også spor av faktorer som intuisjon og inkubasjon. Studiens funn indikerer at det er mulig i stor grad å påvirke hvilke kjennetegn ved algoritmisk tenkning som kommer til uttrykk, samt framdriften av kreative framgangsmåter gjennom utformingen og formuleringen av oppgaver. Resultatene antyder også at algoritmisk tenkning kan være nyttig for å legge grunnlaget for, og videreutvikle kreative idéer i matematikkfaget.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.titleAlgoritmisk tenkning og kreativitet
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-07-05T22:00:22Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i matematikk
dc.description.localcodeMAT399K
dc.description.localcodeMAMN-LÆRE
dc.description.localcodeMAMN-MAT
dc.subject.nus753109
fs.subjectcodeMAT399K
fs.unitcode12-11-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel