Norske elevers holdninger til arbeid med matematisk modellering
Master thesis

View/ Open
Date
2024-06-03Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [134]
Abstract
Matematisk modellering har gjennom de siste tiårene fått en viktig rolle i matematikkdidaktisk litteratur og i læreplaner, både nasjonalt og internasjonalt, men det er et gap mellom dette fokuset og faktisk bruk av undervisningsmetoden. Likevel er det forsket svært lite på modellering i norske klasserom og på elevers opplevelser av og erfaringer med arbeidsformen. Formålet med denne masteroppgaven var å utforske 1T- og 1P-elevers holdninger til matematisk modellering, samt undersøke eventuelle sammenhenger mellom disse holdningene og forestillinger om matematikk og opplevd nytteverdi av faget.
For å undersøke dette ble det vinteren 2024 gjennomført et modelleringsprosjekt i 1T- og 1P-klasser på ulike skoler i Bergensområdet. Prosjektet bestod av at elevene arbeidet med modelleringsoppgaver før de besvarte en spørreundersøkelse. Totalt deltok 141 elever. Besvarelsene på undersøkelsen danner grunnlaget for studiens datamateriale. Disse har blitt analysert ved hjelp av relevante statistiske tester. De åpne svarene i undersøkelsen ble delvis kategorisert ved hjelp av ChatGPT 4. Studien er en kombinasjon av ex post facto-undersøkelse og korrelasjonsundersøkelse.
Resultatene fra undersøkelsen indikerer at elever i 1T og 1P generelt har positive holdninger til matematisk modellering og til at denne typen arbeid blir inkludert i undervisningen. Samtidig opplever de modelleringsoppgaver som vanskelige og rapporterer om lite kjennskap til arbeidsformen. Videre antyder resultatene flere sammenhenger mellom elevenes forestillinger om matematikk, opplevd nytteverdi av matematikkfaget og holdninger til matematisk modellering. Elever som allerede har positive forestillinger om matematikk ser ut til å uttrykke større engasjement for modelleringsoppgaver. Studiens resultater tyder også på at elever som opplever matematikk som et nyttig fag på skolen og som nyttig for personlig fremtid, har mer positive holdninger til matematisk modellering sammenlignet med elever som har lavere forventninger til matematikkens nytte.