Show simple item record

dc.contributor.authorEngh, Celine
dc.date.accessioned2024-08-21T00:06:12Z
dc.date.available2024-08-21T00:06:12Z
dc.date.issued2024-06-03
dc.date.submitted2024-06-03T10:02:03Z
dc.identifierMAT399K 0 O ORD 2024 VÅR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3147244
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker presentasjonen og struktureringen av algebra i tre utvalgte norske lærebøker i matematikk for 8.trinn. Motivasjonen for studien stammer fra de vedvarende utfordringene norske elever møter i algebra, som kommer til uttrykk gjennom internasjonale undersøkelser som PISA og TIMSS. Resultatene fra disse undersøkelsene tyder på at norske elever stadig gjør det dårligere i algebra enn andre elever på samme alder fra andre land. Dette viser at det er nødvendig å undersøke hvordan algebra blir undervist i norske skoler. Følgende problemstilling er blitt belyst i oppgaven: Hvordan presenterer og strukturer tre lærebøker algebrakapittelet for matematikk på 8.trinn, og hvilken innvirkning har dette på forståelsen av algebraiske konsepter blant elever? I oppgaven anvendes det metodiske rammeverk til Charalambous et al. (2010), som kombinerer kvalitative og kvantitative analyseteknikker til å se på hvordan algebraiske konsepter blir presentert og brukt i lærebøkene. Analysen fokuserer på både innholdet og de pedagogiske strategiene som brukes for å formidle algebraisk tenkning. Dette inkluderer en vurdering av oppgavetyper og hvilken form for matematisk resonnering som fremmes i arbeidet med algebra. Resultatene viser store forskjeller i måten algebra blir presentert og gjennomgått i de ulike lærebøkene. Maximum 8 og Matemagisk 8 støtter i større grad dybdelæring gjennom problemløsning og praktiske anvendelser av algebra, mens Matematikk 8 fokuserer mer på mekanisk trening og memorering av algoritmer. Disse observasjonene er sentrale og peker på viktigheten av en balansert undervisningsmetode i algebra, som utfordrer elevene og støtter deres evne til å bruke algebraiske konsepter i nye og ukjente situasjoner.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.titleAlgebra i norske lærebøker. En analyse av tre lærebøker for 8. trinn
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-06-03T10:02:03Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i matematikk
dc.description.localcodeMAT399K
dc.description.localcodeMAMN-MAT
dc.description.localcodeMAMN-LÆRE
dc.subject.nus753109
fs.subjectcodeMAT399K
fs.unitcode12-11-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record