• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Psychology
  • Department of Biological and Medical Psychology
  • Department of Biological and Medical Psychology
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Psychology
  • Department of Biological and Medical Psychology
  • Department of Biological and Medical Psychology
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pragmatisk kompetanse hos barn med leppe-, kjeve-, og/ eller ganespalte

Vederhus, Ole-Jacob
Master thesis
Thumbnail
Åpne
137375096.pdf (1.225Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/11675
Utgivelsesdato
2015-08-12
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Biological and Medical Psychology [324]
Sammendrag
Denne tverrsnittstudiens hensikt er å kartlegge den pragmatiske kompetansen og de generelle kommunikasjonsferdighetene til barn med leppe-kjeve- og/ eller ganespalte. Barna (n = 17) i alderen 5:2-6:8 år ble kartlagt ved hjelp av The Children`s Communication Checklist 2 (D. V. M. Bishop, 2003), sammenlignet med sjekklistens normeringsgruppe og signifikanstestet på tvers av spaltetypene: isolert ganespalte (n = 7), leppe-, kjevespalte (n = 2) og leppe-, kjeve-, ganespalte (n = 8). Barna skåret noe lavere enn gjennomsnittet på de pragmatiske målene (45.76) og adekvat på generell kommunikasjonsindeks (70.12). Det ble ikke funnet noen signifikante forskjeller mellom spaltetypene. Utvalget hadde adekvate generelle kommunikasjonsferdigheter, og kan ha noen utfordringer med pragmatikk, spesielt med å tilpasse språket etter kontekst. Nøkkelord: Leppe-, kjeve-, og/ eller ganespalte, The Children`s Communication Checklist 2, pragmatisk kompetanse, generelle kommunikasjonsferdigheter.
 
The purpose of this cross-sectional study is to identify the pragmatic competence and general communication skills of children with cleft lip and/ or palate. The children (n = 17), aged 5: 2-6: 8 years, were examined using The Children`s Communication Checklist 2 (D. V. M. Bishop, 2003). They were compared with the checklist´s standardization group and tests of significance were used across three cleft types: cleft palate only (n = 7), cleft lip only (n = 2) and cleft lip and palate (n = 8). The children scored below average on the pragmatic scales (45.76) and adequate on the general communication composite (70.12). No significant differences between the cleft types were found. The general communication skills of the sample were within normal range, but they may have some challenges regarding pragmatics, particularly in adapting language to context. Keywords: Cleft lip and/ or palate, The Children`s Communication Checklist 2, Pragmatic competence, general communication skills.
 
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit