• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

I nettdatingens alder - en studie av digitale forutsetninger og syn på nettdating på tvers av det digitale skillet

Sakariassen, Hilde
Master thesis
Thumbnail
Åpne
144678025.pdf (2.908Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/1956/12685
Utgivelsesdato
2016-05-16
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Information Science and Media Studies [741]
Sammendrag
Vi lever i et samfunn der digitale medier har blitt helt vanlig, og sosiale medier har hatt en særlig fremvekst og økt popularitet. Mens rundt 90 % av ungdommer og unge voksne brukte et nettsamfunn i løpet av en gjennomsnittsuke i 2011, var snittet for de som er eldre langt lavere. Det er flere som peker på en tendens der de ser at tenåringer og unge voksne har innlemmet digital kultur og sosiale medier i livene sine i lang større grad enn generasjoner som vokste opp i pre-digitale tider, og at både bruk og opplevelse av medier vil være farget av våre digitale forutsetninger. Nettdating er en type sosialt medium som i likhet med andre har hatt enorm vekst, men nettdating har også hatt mer tvilsomt rykte enn andre sosiale medier. Det har gått fra å være noe som ble benyttet av visse typer mennesker; sosiale tapere og de som ikke greier å finne kjærlighet på vanlig" vis, til å bli det "vanlige viset". Vi vet lite om nettdating som skjer i Norge, men fra internasjonale studier er det vist at det har en særlig fokus på selvpresentasjon. Grunnen til det er at nettdating bruker stort sett match-funksjoner som ikke er tilknyttet navn eller sosiale nettverk, og i stedet blir koblinger gjort ut fra elementer i selvpresentasjonen, som da blir mer sentral og må systematisert i større grad. Selvpresentasjon er en naturlig del av alle sosiale samhandlinger og dermed er det spesielt interessant å følge bruken av dette inn i digitale medier. Da får vi se møtepunktet der mennesker med sine egne digitale forutsetninger og holdninger møter teknologien, og der et fenomen som er en naturlig del av å være menneske skal utføres digitalt med de begrensingene og muligheten som finnes der. "Hva er sammenhengen mellom alder, våre digitale forutsetninger og syn på nettdating? Og hvordan blir selvpresentasjon i nettdating farget av dette?" Denne problemstillingen vil belyses ved å intervjue kvinnelige nettdatere i to ulike aldersgrupper som er valgt med tanke på at de er på ulike sider av et digitalt skille 18-25 år og 45+ år. Svarene mellom de to gruppene vil sammenlignes i et forsøk på å se spor av dette skillet, og hvordan det i så fall utarter seg.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the author. All rights reserved.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit