• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ikke helt perfekt? - En strukturanalyse av den norske situasjonskomediens representasjon av mannen

Fosse, Anders Lohne
Master thesis
Thumbnail
View/Open
150476323.pdf (461.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/1956/15533
Date
2016-12-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Information Science and Media Studies [594]
Abstract
I 2016 er det 50 år siden den første norskproduserte situasjonskomedien, Kontorsjef Tangen, hadde premiere på NRK. Denne masteroppgaven diskuterer hvordan mannen har blitt representert i norske situasjonskomedier gjennom å analysere Fleksnes Fataliteter, Karl & Co og Helt Perfekt, og har følgende problemstilling: Hvordan har mannen blitt framstilt i norsk situasjonskomedie, fra 70- tallet og fram til i dag? Dette undersøkes gjennom en semiotisk strukturanalyse av totalt seks episoder, to fra hver serie. Fokuset ligger på mannen og hans relasjon til andre karakterer og sosiale konflikter, som de ulike formene for maskulinitet, patriarkatets status, den andre bølgen av feminisme, ulike sosiale klasser og «den nye mannen». Som en del av analysen har jeg også valgt å se på hvordan seriene ble mottatt i sin tid. Med utgangspunkt i fremlagte resultater kan jeg konkludere med at norske situasjonskomediers representasjon av mannen er variert, men til en viss grad følger både den samme utviklingen som utenlandske situasjonskomedier, og reflekterer det virkelige samfunn. Dette ser man først og fremst gjennom at mannen har adoptert flere feminine trekk, som å ta vare på seg selv eller pleie vennskap, og egentlig har vært nokså autonom helt fra de første, norske situasjonskomediene av. Samtidig er det flere eksempler på at mannen legemliggjør mer tradisjonelle maskuline verdier og trekk, ofte gjennom materielle eiendeler eller dating. I tillegg representerer karakterene flere sosiale konflikter, som sosiale klasser og gnisninger disse imellom. De sosiale klassene har ikke så mye å si for om karakterene blir stilt i et positivt eller dårlig lys, men de har en del å si for hva slags konflikter de havner i.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit