Blar i Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies på tittel
Viser treff 286-305 av 954
-
Fordypningsoppgaven i norsk. Hvordan forstår lærerne kompetansemålet og hvordan forvalter de metodefriheten som Kunnskapsløftet inviterer til?
(Master thesis, 2015-05-12)Sammendrag Denne masteroppgaven blir en fenologisk studie av hvordan lærere vurderer og praktiserer læreplanmålet til fordypningsoppgaven i norsk vg3 studieforberedende studieretning, som jeg vil følge opp med en diskursanalyse ... -
Forhandlinger og tilpasset innputt i elev-lærersamtale
(Others, 2003) -
Forholdet mellom brev og retorikk i Hellenismen (330 f.v.t-400 e.v.t)
(Master thesis, 2015-05-15) -
Forholdet mellom gammal og ny rett i norsk og islandsk lov i mellomalderen
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Emnet for artikkelen er forholdet mellom gammal og ny rett i norske og islandske lover i mellomalderen. Av islandske lover går det klart fram av teksten Lögréttuþáttr at gammal lov galdt etter at ny lov var innført, så ... -
Formaning og forming. Ein analyse av normtekstar og litteraturdidaktisk realisering i lærebøker frå 1994 til 2015
(Master thesis, 2017-06-15)Eitt mål for dette arbeidet har vore å undersøkje korleis diskursen omkring skjønnlitteratur i norskfaget har endra seg frå læreplanverket som kom i 1994 (R94) og til den reviderte versjonen av Kunnskapsløftet som vart ... -
Formativ vurdering, den heilage gral? Ei undersøking av korleis seks norsklærarar i vidaregåande skule opplever sin vurderingskvardag, og kva tankar dei har om formativ vurdering si rolle i deira arbeid med å vurdere skrivne elevtekstar.
(Master thesis, 2017-06-10)Samandrag Denne masteroppgåva undersøker korleis norsklærarar i den vidaregåande skulen opplever sin vurderingskvardag og kva tankar dei har om formativ vurdering si rolle i deira arbeid med skrivne elevtekstar. Hypotesen ... -
Fornærmelsens retorikk En studie av Gregor av Nazianz taler mot keiser Julian den frafalne
(Master thesis, 2007) -
Fortelling, litteratur og materialitet: En komparativ analyse av tre digitale verk
(Master thesis, 2013-05-15)Denne oppgaven undersøker tre digitale verk: Dakota (2002), The Intruder (1999) og Faen. Nå har de senka takhøyden igjen. Må huske å kjøpe nye knebeskyttere (1999) Disse verkene er hovedsaklig valgt på grunn av sin forankring ... -
Fortellingas absolutte musikk: forsøk på en lesning av Jon Fosses Blod. Steinen er.
(Master thesis, 2005) -
Forty Rivers: Landscape and Memory in the District of Ancient Tegea
(Doctoral thesis, 2008) -
«Forvandlingens lov» - Ibsens Lille Eyolf (1894) i lys av samtidig kontekst med særleg vekt på utviklingslæra
(Master thesis, 2017-06-14)I avhandlinga prøver eg forstå korfor familien Allmers får besøk av ei rottejomfru idet Allmers bestemmer seg for å bli ein sann far for den ni år gamle sonen sin, eit prosjekt som samstundes inneber ei pedagogisk-biologisk ... -
«Fra den dag gik Intet istykker»: Bjørnsons «Jernbanen og Kirkegaarden» og markedsøkonomiens inntog i bondestanden
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Artikkelen diskuterer Bjørnstjerne Bjørnsons bondefortelling «Jernbanen og Kirkegaarden» (1866) som et didaktisk forsøk på å rettlede samtidens lesere om hvordan de best skulle forholde seg til markedsøkonomiens inntog i ... -
Fra gammelt seddelarkiv til nye forskningsresultater: Nytt lys på gammelnorsk
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Denne artikkelen tar for seg livssyklusen til datamateriale med utgangspunkt i det fysiske materialet i Språksamlingene ved Universitetet i Bergen. Materialet er gamle ordbokssedler over norrønt/gammelnorsk som senere ble ... -
Fra jamvekt til etterleddstrykk og tonelag 3: Kvantitetsomleggingen i Ovansiljan
(Journal article, 2010)Artikkelen tar opp to ulike særutviklinger av den såkalte kvantitetsomleggingen som har skjedd i to nabodialekter talt i Mora kommune i Dalarna i Sverige. Kvantitetsomleggingen er den endringen som førte til at norrøne ... -
Fra læreplan til lærebok
(Master thesis, 2018-12-11)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hvordan lærebøker i norsk for Vg1 studieforberedende utdanningsprogram oppfatter og løser endringer i læreplanen. Det sentrale formålet i KL06 er kulturforståelse, kommunikasjon, ... -
"Fra Nicolaia og Chrispinus til Rakel og Moses" Personnavn og personnavnforråd i Jølster og Gloppen prestegjeld fra 1801 til 1900
(Master thesis, 2011-11-21)This masterthesis is about modernization of names in Jølster and Gloppen countys in Sogn og Fjordane in Norway, between the years 1800 - 1900. Primary material has been the cecuses in 1801, 1865 and 1900. My main hypothesis ... -
Fra ord til handling. En kritisk diskursanalyse av handlingsplaner
(Master thesis, 2010-05-18)The main purpose of this thesis is to examine how communicative purposes of the genre action plans are represented and promoted through lexicogrammatical and textual features, and to evaluate and decide which features that ... -
Fra radikalt samfunnsportrett til borgerlig idyll? En resepsjonsanalyse av Anne-Cath. Vestlys forfatterskap med hovedvekt på Aurora-bøkene
(Master thesis, 2015-09-01)I min avhandling gjennomgår jeg utviklingen og tendensene i resepsjonen til Anne-Cath. Vestlys forfatterskap fra samtiden og fram til i dag, med Aurora-serien til å eksemplifisere. Jeg støtter meg til bøkene om Aurora i ... -
Fra speilmetoden til automatisk ekstrahering av et betydningstagget korpus for WSD-formål
(Master thesis, 2003)This thesis adresses the lack of sense-annotated corpora as a background resource for Word Sense Disambiguation (WSD). The most promising approach to WSD is generally considered to be corpus-based, supervised machine ...