Troverdighet til salgs. En kvalitativ undersøkelse om holdninger til innholdsmarkedsføring i redaksjonelle medier
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/1956/16409Utgivelsesdato
2017-06-30Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven ser på hvilke holdninger ulike aktører innenfor mediebransjen har til innholdsmarkedsføring. De ulike aktørene er journalister, salgsavdelingene til aviser, avisenes egne avdelinger for innholdsmarkedsføring, samt to aktører utenfor mediehusene, en fra reklamebransjen og en fra kommunikasjonsbransjen. Den siste tiden har innholdsmarkedsføring blitt mer populært, og brukt av redaksjonelle medier i større grad. Alle aktørene unntatt journalistene er positive til innholdsmarkedsføring. Journalistene er redd avisenes troverdighet er prisen for innholdsmarkedsføringen. Salgsavdelingene og avisenes avdelinger for innholdsmarkedsføring er også bekymret for troverdigheten til avisene om innholdsmarkedsføringen misbrukes. Dette er tegn på en institusjonell bevissthet om farene med innholdsmarkedsføring som aktørene utenfor mediehusene ikke deler.