dc.contributor.author | Hanssen, Ole Tommy Skare | |
dc.date.accessioned | 2018-06-12T06:51:45Z | |
dc.date.available | 2018-06-12T06:51:45Z | |
dc.date.issued | 2018-03-06 | |
dc.date.submitted | 2018-03-05T23:00:02Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1956/17780 | |
dc.description.abstract | Målet med denne oppgaven er å få innsikt i hvordan kontroversielt og etisk problematisk innhold i dataspillet The Walking Dead oppleves av åtte ulike spillere på individnivå. Det metodiske grunnlaget i studien baserer seg på respondentenes journalføringer underveis i spillingen og kvalitative intervjuer gjennomført i etterkant. Oppgavens hovedfokus er todelt; Å se nærmere på respondentenes generelle opplevelse av etisk problematiske situasjoner og på hvorvidt respondentene baserer seg på sine egne etiske verdier eller inntar en rolle når de spiller. Dataene fra respondentene drøftes opp i mot relevante teorier og begreper fra spillforskning, hvor aspekter som etikk, innlevelse og engasjement er i fokus. Avslutningsvis argumenteres det for hvordan respondentenes opplevelser med dette spillet også kan være med på å belyse hvilke muligheter og potensiale som ligger i dataspill som medium på et mer generelt plan. | en_US |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | The University of Bergen | eng |
dc.subject | game studies | eng |
dc.subject | The Walking Dead | eng |
dc.subject | etikk | eng |
dc.subject | dataspill | eng |
dc.subject | kvalitativ metode | eng |
dc.title | Etikk i The Walking Dead. En kvalitativ studie av brukeropplevelser med dataspillet The Walking Dead | eng |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2018-03-05T23:00:02Z | |
dc.rights.holder | Copyright the author. All rights reserved. | en_US |
dc.description.degree | Masteroppgave i medievitenskap | |
dc.description.localcode | MEVI350 | |
dc.subject.nus | 735116 | eng |
fs.subjectcode | MEVI350 | |
fs.unitcode | 15-17-00 | |