Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStordrange, Kjetil Kjellesvik
dc.date.accessioned2018-08-24T11:22:36Z
dc.date.available2018-08-24T11:22:36Z
dc.date.issued2018-06-21
dc.date.submitted2018-06-20T22:00:12Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/18234
dc.description.abstractDenne studien tar for seg matematiske tekstoppgavers oppbygning og ser på ulike typer utfordringer elever kommer over i møte med tekstoppgaver. Utfordringene handler i stor grad om det å oversette teksten i tekstoppgaver til matematikk som man kan regne med. Studien baserer seg på elevers besvarelser på noen utvalgte matematiske tekstoppgaver. Oppgavene ble gitt til en spesifikk skole og var forsøkt tilpasset skolens sosiomatematiske normer. I tillegg blir det i studien utført to intervjuer med personer med erfaring i å konstruere matematiske tekstoppgaver. Resultatene vitner om mange misforståelser i elevenes besvarelser, noe som viser seg i elevenes løsningsforslag. Dermed dukker det opp flere forhåndsregler man som lærer eller oppgavekonstruktør må ta hensyn til når det kommer til matematiske tekstoppgaver. Viktige begrep i denne sammenheng er presisjon, realisme og sosiomatematiske normer.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergenen_US
dc.titleForståelse av matematiske tekstoppgaver. Hva bør man som lærer ha tenkt gjennom når man ønsker at elevene skal jobbe med tekstoppgaver i matematikk?en_US
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-06-20T22:00:12Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeMasteroppgave i matematikken_US
dc.description.localcodeMAT399K
dc.subject.nus753109eng
fs.subjectcodeMAT399K
fs.unitcode12-11-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel