• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Psychology
  • Department of Health Promotion and Development
  • Department of Health Promotion and Development
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Psychology
  • Department of Health Promotion and Development
  • Department of Health Promotion and Development
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En fokusgruppestudie av nyutdannede læreres opplevelse av egen kunnskap om omsorgssvikt.

Ådland, Maria Turøy Espelid
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master thesis (1.616Mb)
vedlegg 1 (91.15Kb)
vedlegg 2 (122.3Kb)
vedlegg 3 (191.8Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/18485
Utgivelsesdato
2018-06-15
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Health Promotion and Development [412]
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg hvilken kunnskap nyutdannede lærere opplever å ha fått om håndtering av omsorgssvikt, og hvordan de ser på lærerrollens ansvar for å avdekke omsorgssvikt. Dette blir forsket på med formål om at flere elever som utsettes for omsorgssvikt skal få hjelp av læreren. Tilnærmingen til forskningen skjer ved bruk av en kvalitativ metode der det blir brukt fokusgrupper med nyutdannede lærere. Dette skjer med utgangspunkt i det sosialkonstruktivistiske verdensbilde, og et fortolkende fenomenologisk design. Det er to fokusgrupper som danner grunnlaget for datamaterialet. Studiens hovedfunn er at nyutdannede lærere opplever egen kunnskap om håndtering av omsorgssvikt som for dårlig. Det kommer frem at dette er et resultat av at lærerutdanningen nedprioriterer temaet omsorgssvikt, noe som gjør at nyutdannede lærere savner praksisrelatert undervisning om temaet. De opplever at høgskolelærere vegrer seg for å undervise om vold og overgrep, og at skolens samarbeid med barnevernet er for dårlig. De ser på lærerrollens ansvar for å avdekke omsorgssvikt som svært stort, og er bevisst på betydningen de har for elever som opplever omsorgssvikt. Læreren er i en unik posisjon for å avdekke omsorgssvikt. Studien konkluderer med at lærerutdanningen må øke fokuset på praksisrelatert undervisning om håndtering av omsorgssvikt for at lærere skal bli i stand til å håndtere omsorgssvikt i sin arbeidshverdag. Dette vil føre til at flere elever som lever under omsorgssvikt oppdages og får hjelp av læreren. Praksisrelatert kunnskap vil skape trygghet for nyutdannede lærere, da de hevder deres ansvar for å oppdage omsorgssvikt er svært stort.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit