Prisparitetsklausulers påvirkning av innovasjon
Master thesis
View/ Open
Date
2018-06-22Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Economics [304]
Abstract
Denne oppgaven undersøker salgsplattformers insentiver til å investere i etterspørselsøkende innovasjon. Hypotesen er at plattformer kommer til å få økte insentiver til innovasjon under prisparitetsklausuler som følge av økt beskyttelse av investeringene sine. Oppgaven bygger videre på en modell som er laget av Boik og Corts (2016) for å avsløre plattformenes insentiver til å investere i innovasjon. Alle beregninger er gjort i regneprogrammet Maple 2017. Tidligere litteratur angående prisparitetsklausuler konkluderer som regel med har klausulene fører til høyere priser i likevekt. Det finner også denne oppgaven. I tillegg finner den at en kan forvente at prisparitetsklausuler vil føre til en økning i innovasjon hos plattformene som følge av høyere grad av beskyttelse av plattformens investeringer. Oppgaven er ment som et argument at priser ikke er det eneste argumentet i diskusjonen hvordan en skal regulere prisparitetsklausuler med tanke på konsumentvelferden. Innovasjon antas å ha en positiv innvirkning på konsumentvellferden og bør tas med i videre vurderinger ved behandling av prisparitetsklausuler.