• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Foreign Languages
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Foreign Languages
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Screencasted feedback: How Norwegian EFL teachers experience moving into digital assessment practices

Tøllefsen, Simen Mæland
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (2.556Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/19841
Date
2019-05-30
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [83]
Abstract
Målet for masteroppgaven har vært å utforske og gå i dybden på hvordan fem engelsklærere i norske videregående skoler rapporterer om og erfaringer med dataprogrammet Screencast-O-Matic i skriftlige vurderingssituasjoner. I arbeidet med å undersøke problemstilling har engelsklærere i Rogaland og Hordaland svart på en spørreundersøkelse og deltatt i intervju i etterkant. Den teoretiske bakgrunnen som masteroppgaven bygger på tar for seg vurdering og digitale vurderingsformer, multimodalitet og læreroppfatninger. Læreroppfatninger som utviklet og definert av blant annet Simon Borg har vært sentral for denne masteroppgaven. Den teoretiske bakgrunnen forklarer hvorfor det er relevant å forstå lærerperspektivet i tilbakemeldinger og digitalisering av tilbakemeldinger. Funnen i oppgaven har blitt analysert ut fra datagrunnlaget og diskutert opp mot den teoretiske bakgrunnen. Målet med den kvalitative analysen har vært å utforske hvordan de fem forskjellige lærerne rapporter om egen vurderingspraksis og hvilke erfaringer de har. Det har ikke vært målet med analysen å komme med generelle påstander om læreres digitale vurderingspraksis. Et mål for denne oppgaven har derfor vært å utforske lærernes erfaringsverden og belyse hvordan en del av vurderingspraksisen kan bli endret når en stor del av lærernes arbeidsdag blir digitalisert. Hovedfunnet i denne studien er at læreroppfatninger som engelsklærerne rapportere om i intervjuene ikke endrer seg i stor grad fra å gi tilbakemelding med konvensjonelle vurderingsmetoder til å gi tilbakemeldinger med Screencast-O-Matic. De fem engelsklærerne som deltok i studien overførte i stor grad samme tanker og kunnskap om vurdering fra konvensjonelle tilbakemeldingspraksis til tilbakemeldingene gitt med Screecast-O-Matic. Funnene viser videre noen av lærerne gjør seg nye erfaringer og fordommer når de bruker dataprogrammet. Disse funnene varier for hver enkelt av de fem engelsklærerne. Videre funn viser at lærerne også beholder mye av de samme idealene og praksis for tilbakemeldinger og vurdering når de bruker Screencast-O-Matic, og at lærerne varier i forståelse av begrepet multimodalitet i sammenheng med Screencast-O-Matic og hvilke modale uttrykksmuligheter hver enkelt lærer bruker i programmet.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit