• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

#Influencer. En kvalitativ studie av influenceres rolle i unge kvinners liv

Lønøy, Kathrine Klepsvik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (1.798Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/21359
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [57]
Abstract
På kort tid har bloggere gått fra å være unge jenter som skriver dagbok på jenterommet, til influencere og medieaktører med millioninntekt. Det er blitt svært populært å følge med på såkalte influencere, kanskje spesielt blant unge kvinner. Mange uttrykker bekymring for influencernes potensielle påvirkningskraft på unge mediebrukere. Mens influencere kritiseres for å påvirke følgerne negativt, beskrives følgerne på sin side som lettpåvirkelige. Er egentlig influencerne så farlig som det virker som at mange tror? Masteroppgavens problemstilling er «Hvilken rolle har influencere i unge kvinners liv?». Denne oppgaven undersøker unge kvinners erfaringer med influencer-fenomenet. Målet med studien er å få et innblikk i hvordan unge kvinner i alderen 20-25 år oppfatter og forholder seg til influencere. Oppgaven vil forsøke å gi en bedre forståelse av både influencer-fenomenet i seg selv og hvordan mediebrukerne interagerer med det. Studien bygger på kvalitative dybdeintervju med unge kvinnelige følgere, supplert med skjermbilder av influencere, tatt av informantene selv. For å forstå hvilken rolle influencere egentlig har i unge kvinners liv, har jeg undersøkt fem sentrale aspekter ved det å følge influencere: Hvordan informantene følger influencerne, hvorfor informantene følger influencere, hvordan influencere fremstår som troverdige og autentiske, informantens holdninger til influencermarkedsføring, og tilslutt hvilke erfaringer informantene har med påvirkning fra influencerne og i hvilken grad de selv opplever at influencere har en stor påvirkningskraft. Analysen viser at det å følge en influencer er en kompleks medieerfaring, hvor alle aspekter må forstås i sammenheng med hverandre.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit