Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAbbedissen, Henriette
dc.date.accessioned2020-01-30T04:09:45Z
dc.date.available2020-01-30T04:09:45Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2020-01-29T23:00:06Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/21361
dc.description.abstractDenne oppgaven utforsker hvordan barn som ofre for krisesituasjoner fremstilles i et utvalg av norske nettaviser, og hvilket retorisk potensial fotografiene av dem kan ha. Det er både den visuelle og tekstuelle fremstillingen av de tre barna Alan Kurdi, Omran Daqneesh og Sahar Dofdaa fra Syria som utgjør analysematerialet til oppgaven. Det retoriske potensialet utforskes fra et retorisk teoretisk perspektiv der Jens Kjeldsens teori om Rhetoric as Working Through, og Robert Hariman og John Louis Lucaites sine teorier om ikoners retoriske appell og spectatorship står sterkt. Fotografienes og artiklenes emosjonelle appell ser ut til å stå sentralt i både fremstillingen og det retoriske potensialet fotografiene besitter. Det dagligdagse språket journalistene reflekterer fotografienes realitet og det forsterker emosjonaliteten i tekstene. Barnas rolle som synekdoke for Syriakrisen er fremtredende og det viser til fotografienes sosiale og dermed retoriske rolle i offentligheten.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectEmosjonell appell
dc.subjectBarn som representasjon
dc.subjectVisuell retorikk
dc.subjectSyria
dc.subjectRhetoric as Working Through
dc.subjectEquipment for Living
dc.subjectSynekdoke
dc.subjectSpectatorsip
dc.titleBarn som representasjoner av krisesituasjoner
dc.title.alternativeChildren as representations of crisis
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2020-01-29T23:00:06Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeMasteroppgave i medievitenskap
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116
fs.subjectcodeMEVI350
fs.unitcode15-17-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel