Rubrikkvurdering av klinisk praksis for profesjonsstudenter i psykologi
Abstract
Prosjektet tar utgangspunkt i rubrikkvurdering som metode for å oppnå to hovedmål: 1) gjøre studentene i stand til å vite mer nøyaktig hva de må gjøre for å oppnå læringsmålene for kurset, og 2) gi veileder et bedre verktøy for å kunne vurdere om læringsmålene for kurset ble nådd. Metoden ble anvendt på et kurs som har 25 læringsmål. Tre sentrale læringsmål ble valgt og krav for å oppnå Noe kompetanse, God kompetanse og Høy kompetanse i de ulike læringsmålene ble definert. For å øke involvering, øke dybdeforståelsen læringsmålene, og øke forståelse for hva studentene konkret blir målt opp mot, ble studentene involvert i å definere hva de tre kategoriene skulle inneholde første dag av kurset. Til en viss grad ville ikke eller kunne ikke studentene godta at de selv var i stand til å ha en mening om hva som skulle kjennetegne de tre kompetansenivåene (noe kompetanse, god kompetanse og høy kompetanse) innenfor de læringsmålene som var satt opp. Den tilsiktede involvering av studentene fungerte derfor bare delvis. Metoden ga likevel nyttig informasjon om studentenes kompetansenivå. Denne informasjonen gjorde det mulig å bedre tilpasse undervisningen til et nivå som var mer i overensstemmelse med studentenes faktiske kompetanse ved kursstart.