Inkludering av parautøvere på toppidrettsfag i videregående skole
Abstract
Toppidrett har fått økt aksept gjennom årene, noe som har ført til at man også har valgt å tilrettelegge for at unge talenter skal få mulighet til å satse på idrett samtidig som man gjennomfører utdanning. Det er gjort lite forskning på hvordan parautøvere inkluderes på toppidrettsfag. Bakgrunnen for denne studien er å se hvordan lærere og trenere jobber for og inkludere dem, og hvordan de løser eventuelle utfordringer. Det er nødvendig med forskning om hvordan samfunnet jobber for å inkludere parautøvere, og hvorfor man gjennom et helsefremmende perspektiv bør inkludere parautøvere og gi dem samme muligheter som funksjonsfriske toppidrettsutøvere. I studien er det benyttet en kvalitativ metode hvor man har tatt i bruk semistrukturerte, individuelle intervju. Datamaterialet er samlet inn fra fem lærere og trenere fra ulike videregående skoler i Norge som tilbyr toppidrettsfag. I analysen kom det frem at trenere og lærere hadde erfaring med å inkludere parautøvere på toppidrettsfag både i individuelle idretter og lagidretter. Viktige faktorer for inkludering er tidlig kartlegging, og at man fortsetter en tett oppfølging av elevene. Samarbeid med ulike aktører ved forskjellige sektorer og foresatte anses også som en viktig faktor i arbeidet med inkludering. Studien tyder på at viktige faktorer for å lykkes med tilrettelegging samsvarer med faktorer som anses som viktige for helsefremmende arbeid. Deltakerne forteller at de har god tid til planlegging og tett, individuell oppfølging. Det er også tydelig at lærere og trenere har kompetanse og kunnskap som kreves for å inkludere parautøvere. As a result of more acceptance toward elite sports throughout the years, young talents are able to study while being top athletes at the same time. It has been done little research regarding Paralympic athletes and how they are being included in elite sports classes. The purpose of this study is to see how teachers and trainers work to include them, and how they may solve different challenges. It is necessary to figure out how the community works to include Paralympic athletes at this arena, and it is important to find out through a health promoting perspective why it is essential to give Paralympic athletes the same opportunities as nondisabled athletes. The study use a qualitative method to collect data using semistructured, individual interviews of five trainers and teachers from different high schools in Norway who offers elite sports classes. The results told us that teachers and trainers have experienced with including Paralympic athletes in both individual sports and teamsports. It is seen as essential for teachers and trainers to start the process with including the Paralympic Athletes early. Cooperation with different sectors and with parents are also seen as essential factors. The study indicates that the important factors for succeeding with inclusion comply with factors that are necessary also for health promotion. The participants explained that they had good time for planning and individual follow-up for each student. It is also clear that teachers and trainers had positive attitudes, and enough competence and knowledge required for inclusion of Paralympic athletes.