Elevers kritiske tenkning og argumentasjon i en paneldebatt rundt en sosiovitenskapelig kontrovers
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/23129Utgivelsesdato
2020-07-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [93]
Sammendrag
Kritisk tenkning og argumentasjon er viktige aspekter å utvikle for å møte morgendagens utfordringer. Viktigheten av kritisk tenkning løftes opp i en ny nasjonal læreplan som implementeres i 2020. Dette forskningsarbeidet søker å besvare spørsmål knyttet til karakteristikker ved kritisk tenkning og argumentering i en paneldebatt rundt en sosiovitenskapelig kontrovers. Studien er en kvalitativ undersøkelse av en paneldebatt på en ungdomsskole i Bergen. Resultatene fra studien viser at elever benytter ulike intellektuelle ressurser både for å bygge egen argumentasjon og for å svekke andres argumentasjon. Elevenes kritiske tenkning leder til kritikk av andres argumenter hovedsakelig i form av angrep på beleggsgrunnlag, troverdighet eller logiske ufullstendigheter i argumentasjon. Å benytte en paneldebatt som kommunikasjonsramme for å fremme kritisk tenkning og argumentasjon virker å være konstruktivt om man organiserer undervisningssekvensen på en hensiktsrettet måte. Et økt fokus på å øke kjennskap til kritisk tenkning og argumentasjon kan bidra til at elevene takler fremtidige samfunnsutfordringer og er bedre rustet til demokratisk deltagelse.