• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Når pasienten googler - Fastlegens opplevelser i møte med den informerte pasient

Fagerland, Vilde
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (4.650Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/23206
Date
2020-07-02
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [105]
Abstract
Målet med denne studien var å belyse fastlegenes opplevelser med pasienters søken etter helseinformasjon på internett, hva søkingen gjorde med samspillet dem imellom, samt med rollene deres og tilliten mellom dem. Dette ble sett i lys av teoretikere som blant annet Måseide, Kleinman og Brown. For å rekruttere informanter til denne intervjustudien, ble det brukt snøballmetode og direktekontakt på epost. Det ble holdt ni individuelle intervju og ett gruppeintervju med tre informanter. Informantene bestod av fastleger med mer enn seks års erfaring, fra byer og bygder på Vestlandet. Det var et stort spenn i alder, men kun tre av tolv var kvinner. Prosjektet er godkjent av Norsk senter for forskningsdata, NSD. De fleste fastlegene mente å se på pasienters informasjonssøk som utelukkende positivt. Problematiske situasjoner ble likevel fremhevet, der pasientene kunne bli økt engstelige av informasjonen, eller ha høyere forventninger til legen. Fastlegene hadde ulike strategier for å håndtere de søkende pasientene, uavhengig av deres krav. Disse strategiene kunne være pasientorienterte, med pasienten i hovedfokus, eller legeorienterte, med legen i hovedfokus. Samspillet og rollene mellom fastlegen og pasienten ser ut til å være i endring. Fastlegene opplevde å ha fått en større pedagogisk rolle overfor pasienten og relasjonen mellom dem ble oppfattet som demokratisert. I tillegg så det ut til at pasientenes atferd i større grad var påvirket av et kundeorientert fokus. Endringene i samspillet mellom legen og pasienten må sees i lys av større, samfunsstrukturelle endringer, og kan ikke sees i lys av internett alene. Likevel er det nærliggende å tro at på bakgrunn av internettets altovergripende plassering i samfunnet, vil det kunne spille en rolle for endringer i dette samspillet.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit