Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFagerland, Vilde
dc.date.accessioned2020-07-02T04:22:11Z
dc.date.available2020-07-02T04:22:11Z
dc.date.issued2020-07-02
dc.date.submitted2020-07-01T22:00:47Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/23206
dc.description.abstractMålet med denne studien var å belyse fastlegenes opplevelser med pasienters søken etter helseinformasjon på internett, hva søkingen gjorde med samspillet dem imellom, samt med rollene deres og tilliten mellom dem. Dette ble sett i lys av teoretikere som blant annet Måseide, Kleinman og Brown. For å rekruttere informanter til denne intervjustudien, ble det brukt snøballmetode og direktekontakt på epost. Det ble holdt ni individuelle intervju og ett gruppeintervju med tre informanter. Informantene bestod av fastleger med mer enn seks års erfaring, fra byer og bygder på Vestlandet. Det var et stort spenn i alder, men kun tre av tolv var kvinner. Prosjektet er godkjent av Norsk senter for forskningsdata, NSD. De fleste fastlegene mente å se på pasienters informasjonssøk som utelukkende positivt. Problematiske situasjoner ble likevel fremhevet, der pasientene kunne bli økt engstelige av informasjonen, eller ha høyere forventninger til legen. Fastlegene hadde ulike strategier for å håndtere de søkende pasientene, uavhengig av deres krav. Disse strategiene kunne være pasientorienterte, med pasienten i hovedfokus, eller legeorienterte, med legen i hovedfokus. Samspillet og rollene mellom fastlegen og pasienten ser ut til å være i endring. Fastlegene opplevde å ha fått en større pedagogisk rolle overfor pasienten og relasjonen mellom dem ble oppfattet som demokratisert. I tillegg så det ut til at pasientenes atferd i større grad var påvirket av et kundeorientert fokus. Endringene i samspillet mellom legen og pasienten må sees i lys av større, samfunsstrukturelle endringer, og kan ikke sees i lys av internett alene. Likevel er det nærliggende å tro at på bakgrunn av internettets altovergripende plassering i samfunnet, vil det kunne spille en rolle for endringer i dette samspillet.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectrollespill
dc.subjectsamspill
dc.subjecthelseinformasjon
dc.subjectrisikosamfunn
dc.subjectmedia
dc.subjectselvrefleksivitet
dc.subjectsøking
dc.subjectrolleteori
dc.subjectMåseide
dc.subjectGiddens
dc.subjectGoffman
dc.subjecthelsevesen
dc.subjectrolleforhold
dc.subjectdemokratisering
dc.subjectKleinman
dc.subjectselvpresentasjon
dc.subjecttillit
dc.subjectforventninger
dc.subjectleger
dc.subjectrelasjon
dc.subjectinternett
dc.subjectfastleger
dc.subjectstrategier
dc.titleNår pasienten googler - Fastlegens opplevelser i møte med den informerte pasient
dc.title.alternativeWhen the patient uses google for health care information - The RGP’s experiences when meeting with informed patients
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2020-07-01T22:00:47Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeMasteroppgave i medievitenskap
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116
fs.subjectcodeMEVI350
fs.unitcode15-17-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel