dc.contributor.author | Kvam, Edel Karin | |
dc.date.accessioned | 2020-08-06T12:41:44Z | |
dc.date.available | 2020-08-06T12:41:44Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.Published | Kvam EK. Praksisveiledning og lærerstudenters profesjonelle utvikling. Om utviklende kunnskapsprosesser i lærerutdanningens praksisveiledning. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2019;13(1):1-19 | eng |
dc.identifier.issn | 1504-9922 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/23526 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen argumenterer jeg for at praksisveiledning kan bidra til lærerstudenters profesjonelle utvikling, men også at dette bare er en mulighet som må gripes for å realiseres. Norsk og internasjonal lærerutdanningsforskning viser et mangfold av veiledningspraksiser i studentenes praksisperioder. Likevel er det noen felles kjennetegn ved veiledningen studentene tilbys. Forskning viser at praksisveiledning er knyttet til utførelse av spesifikke handlinger, og at veiledere i mindre grad inviterer til drøfting av studentenes intensjoner og mål for den pedagogiske virksomheten. Veiledere gir råd og fremstår som eksperter på undervisningssituasjoner, fremfor å søke dypere refleksjon. På grunnlag av veilednings- og profesjonsteori, sett i relasjon til tidligere lærerutdanningsforskning, argumenterer jeg for at praksisveiledning kan tjene på økt bevissthet om samtalekvaliteter. Artikkelen viser hvordan fenomener som å be om begrunnelser for handling, yte motstand på begrunnelser og å etablere reelt samarbeid mellom studenter og veiledere om hvordan praksis kan forstås, er forutsetninger for at profesjonsutviklende kunnskapsprosesser kan finne sted. | en_US |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.relation.uri | https://journals.uio.no/adno/article/view/6628/5992 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial CC BY-NC | eng |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | eng |
dc.title | Praksisveiledning og lærerstudenters profesjonelle utvikling. Om utviklende kunnskapsprosesser i lærerutdanningens praksisveiledning | eng |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.type | Journal article | |
dc.date.updated | 2020-01-20T09:49:30Z | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | eng |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5617/adno.6628 | |
dc.identifier.cristin | 1713871 | |
dc.source.journal | Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge | |