Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKvam, Edel Karin
dc.date.accessioned2020-08-06T12:41:44Z
dc.date.available2020-08-06T12:41:44Z
dc.date.issued2019
dc.PublishedKvam EK. Praksisveiledning og lærerstudenters profesjonelle utvikling. Om utviklende kunnskapsprosesser i lærerutdanningens praksisveiledning. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2019;13(1):1-19eng
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/23526
dc.description.abstractI denne artikkelen argumenterer jeg for at praksisveiledning kan bidra til lærerstudenters profesjonelle utvikling, men også at dette bare er en mulighet som må gripes for å realiseres. Norsk og internasjonal lærerutdanningsforskning viser et mangfold av veiledningspraksiser i studentenes praksisperioder. Likevel er det noen felles kjennetegn ved veiledningen studentene tilbys. Forskning viser at praksisveiledning er knyttet til utførelse av spesifikke handlinger, og at veiledere i mindre grad inviterer til drøfting av studentenes intensjoner og mål for den pedagogiske virksomheten. Veiledere gir råd og fremstår som eksperter på undervisningssituasjoner, fremfor å søke dypere refleksjon. På grunnlag av veilednings- og profesjonsteori, sett i relasjon til tidligere lærerutdanningsforskning, argumenterer jeg for at praksisveiledning kan tjene på økt bevissthet om samtalekvaliteter. Artikkelen viser hvordan fenomener som å be om begrunnelser for handling, yte motstand på begrunnelser og å etablere reelt samarbeid mellom studenter og veiledere om hvordan praksis kan forstås, er forutsetninger for at profesjonsutviklende kunnskapsprosesser kan finne sted.en_US
dc.language.isonobeng
dc.relation.urihttps://journals.uio.no/adno/article/view/6628/5992
dc.rightsAttribution-NonCommercial CC BY-NCeng
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/eng
dc.titlePraksisveiledning og lærerstudenters profesjonelle utvikling. Om utviklende kunnskapsprosesser i lærerutdanningens praksisveiledningeng
dc.typePeer reviewed
dc.typeJournal article
dc.date.updated2020-01-20T09:49:30Z
dc.description.versionpublishedVersion
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)eng
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/adno.6628
dc.identifier.cristin1713871
dc.source.journalActa Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial CC BY-NC
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial CC BY-NC