• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Psychology
  • Department of Education
  • Department of Education
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Psychology
  • Department of Education
  • Department of Education
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Klasseledelse, klassemiljø og elevinnflytelse. En kvantitativ og representativ studie blant norske elever i 9. og 10. klasse

Roland, Espen
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Masterthesis_Roland.pdf (508.2Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/2439
Utgivelsesdato
2007
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Education [253]
Sammendrag
Det var signifikant positiv bivariate korrelasjoner mellom de fem variablene; lærerens emosjonelle støtte, faglige støtte og kontroll, samt relasjoner mellom elevene og normer i klassen. Alle disse variablene hadde også en signifikant bivariat korrelasjon med elevens følelse av innflytelse. Aspektene ved klasseledelsen og klassemiljøet ble deretter satt opp til strukturell modellering (SEM) i statistikkprogrammet Mplus, hvor elevinnflytelse ble definert som avhengig variabel. Dimensjonene i klassemiljøet ble også definert som mellomliggende variabler mellom klasseledelse og elevinnflytelse. Aspektene i klasseledelsen, klassemiljøet og elevens innflytelse, var latente variabler i SEM. Resultatene i strukturmodellen viste at lærerens emosjonelle støtte hadde en positiv og betydelig effekt på elevens følelse av innflytelse. I tillegg var det også en positiv og signifikant effekt fra lærerens faglige støtte, samt lærerens kontroll på elevinnflytelse. Videre hadde de to dimensjonene i klassemiljøet en positiv og signifikant effekt på elevinnflytelse. Det ble også påvist indirekte effekt fra læreren gjennom klassemiljøet på elevinnflytelse. Analysene viste videre at lærerens emosjonelle og faglige støtte har ulik effekt på gutter og jenter når det gjelder følelse av innflytelse. Klassestørrelse og elevens selvrapporterte karakterer, ble definert som kontrollvariabler og viste samtidig en selvstendig effekt på innflytelse Metodiske spørsmål, resultater og videre forskning diskuteres.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the author. All rights reserved
The author

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit