• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Department of Education
  • Department of Education
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Department of Education
  • Department of Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Ble vekket av han andre som sa eg ikkje måtte sove på jobb" - en etnografisk undersøkelse om læring av sosiale normer i skole og bedrift i lys av Mesterlære og Konsekvenspedagogikk.

Teige, Roar
Master thesis
Thumbnail
View/Open
45053483.pdf (337.7Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/2992
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Education [348]
Abstract
Ungdom blir ofte overrasket over arbeidslivets krav når de kommer ut i jobb. En økende brukav praksisutplasseringer fra skolenes side er et tiltak man mener gjør yrkesforberedelsenbedre.I oppgaven undersøker jeg problemet innenfor byggfagene. Ved Røkken skole har manutplassert elever i praksis i ulike byggfag siden 2004. I oppgaven gjøres det en etnografiskundersøkelse for å finne ut hvordan byggelevene opplever den sosiale læringen påpraksisplassen og i skolen. Informasjonen skaffes til veie ved hjelp av kvalitative semistrukturerteintervjuer. Situasjonen ses i sammenheng med de utfordringer New PublicManagement, læreplaner og sider ved samfunnet beskrevet i postmoderne termer kan gielevene og skolen. Jeg mener at de svake retningslinjene nåtiden gir til fornuftige væremåter,gjør sosial opplæring i skolene mer nødvendig.Mesterlære er ved sin deskriptive form tjenlig til å undersøke læring på en annen måte ennden skolastiske. Ved å se informasjonen fra elevene i et mesterlæreperspektiv løftes nye oguvante læringsressurser fram. Elevene lærer sosiale ferdigheter på andre måter sammen medde voksne i praksisfelleskap. De forteller om andre normer på praksisplassene enn i skolen.Bevegelsene deres mellom de ulike kontekstene kan ses på som en læringsressurs, man serden ene arenaen bedre i lys av den andre.Konsekvenspedagogikken oppfatter læring av sosial handlingskompetanse som like viktigsom faglig læring. Oppnådd sosial handlingskompetanse gir grunnlag for selv-dannelse, sieropphavsmannen Jens Bay. Pedagogikken er tydelig på hva denne kompetansen innebærer, ogtilbyr konkrete metoder å arbeide etter. Byggavdelingen på Røkken skole er inspirert av dennetenkingen, men Konsekvenspedagogikken har likevel begrenset innflytelse på de avgjørelsersom taes.I oppgaven hevdes det at Konsekvenspedagogikken kan opprettholde arbeidsliknende sosialenormer i skolesammenheng. I den forbindelse er pedagogikken i flere sammenhenger blittkritisert for å være autoritær og kanskje manipulerende. I oppgaven blir det argumentert medat en felles holdning hos personalet, og fornuftig bruk av metodene der respekten for individetstår sentralt, i stor grad imøtegår kritikken av Konsekvenspedagogikken.Det konkluderes med at både Mesterlæren og Konsekvenspedagogikken kan bidra til at eleverblir bedre forberedt til arbeidslivet. Mesterlæren ved at den hjelper oss å se "skjulte"læringsressurser, Konsekvenspedagogikken med forslag til metoder for læring av sosialhandlingskompetanse. Konsekvenspedagogikken trekker arbeidspraksis inn i skolen i stedetfor å utplassere elever. Jeg hevder at man i Konsekvenspedagogikken derfor bør trekke innideer fra Mesterlæren. De læringsressurser den løfter fram bør blir synlig også i skriftlig formi Konsekvenspedagogikken, ikke bare eksistere i praktiseringen av pedagogikken slik somnå. Slik kan det teoretiske grunnlaget for Konsekvenspedagogikken styrkes.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved
The author

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit