"Ble vekket av han andre som sa eg ikkje måtte sove på jobb" - en etnografisk undersøkelse om læring av sosiale normer i skole og bedrift i lys av Mesterlære og Konsekvenspedagogikk.
Master thesis
View/ Open
Date
2008Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Education [318]
Abstract
Ungdom blir ofte overrasket over arbeidslivets krav når de kommer ut i jobb. En økende brukav praksisutplasseringer fra skolenes side er et tiltak man mener gjør yrkesforberedelsenbedre.I oppgaven undersøker jeg problemet innenfor byggfagene. Ved Røkken skole har manutplassert elever i praksis i ulike byggfag siden 2004. I oppgaven gjøres det en etnografiskundersøkelse for å finne ut hvordan byggelevene opplever den sosiale læringen påpraksisplassen og i skolen. Informasjonen skaffes til veie ved hjelp av kvalitative semistrukturerteintervjuer. Situasjonen ses i sammenheng med de utfordringer New PublicManagement, læreplaner og sider ved samfunnet beskrevet i postmoderne termer kan gielevene og skolen. Jeg mener at de svake retningslinjene nåtiden gir til fornuftige væremåter,gjør sosial opplæring i skolene mer nødvendig.Mesterlære er ved sin deskriptive form tjenlig til å undersøke læring på en annen måte ennden skolastiske. Ved å se informasjonen fra elevene i et mesterlæreperspektiv løftes nye oguvante læringsressurser fram. Elevene lærer sosiale ferdigheter på andre måter sammen medde voksne i praksisfelleskap. De forteller om andre normer på praksisplassene enn i skolen.Bevegelsene deres mellom de ulike kontekstene kan ses på som en læringsressurs, man serden ene arenaen bedre i lys av den andre.Konsekvenspedagogikken oppfatter læring av sosial handlingskompetanse som like viktigsom faglig læring. Oppnådd sosial handlingskompetanse gir grunnlag for selv-dannelse, sieropphavsmannen Jens Bay. Pedagogikken er tydelig på hva denne kompetansen innebærer, ogtilbyr konkrete metoder å arbeide etter. Byggavdelingen på Røkken skole er inspirert av dennetenkingen, men Konsekvenspedagogikken har likevel begrenset innflytelse på de avgjørelsersom taes.I oppgaven hevdes det at Konsekvenspedagogikken kan opprettholde arbeidsliknende sosialenormer i skolesammenheng. I den forbindelse er pedagogikken i flere sammenhenger blittkritisert for å være autoritær og kanskje manipulerende. I oppgaven blir det argumentert medat en felles holdning hos personalet, og fornuftig bruk av metodene der respekten for individetstår sentralt, i stor grad imøtegår kritikken av Konsekvenspedagogikken.Det konkluderes med at både Mesterlæren og Konsekvenspedagogikken kan bidra til at eleverblir bedre forberedt til arbeidslivet. Mesterlæren ved at den hjelper oss å se "skjulte"læringsressurser, Konsekvenspedagogikken med forslag til metoder for læring av sosialhandlingskompetanse. Konsekvenspedagogikken trekker arbeidspraksis inn i skolen i stedetfor å utplassere elever. Jeg hevder at man i Konsekvenspedagogikken derfor bør trekke innideer fra Mesterlæren. De læringsressurser den løfter fram bør blir synlig også i skriftlig formi Konsekvenspedagogikken, ikke bare eksistere i praktiseringen av pedagogikken slik somnå. Slik kan det teoretiske grunnlaget for Konsekvenspedagogikken styrkes.
Publisher
The University of BergenCopyright
Copyright the author. All rights reservedThe author