dc.contributor.author | Teige, Roar | |
dc.date.accessioned | 2008-11-14T11:31:37Z | |
dc.date.available | 2008-11-14T11:31:37Z | |
dc.date.issued | 2008 | eng |
dc.date.submitted | 2008-05-01 | eng |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/2992 | |
dc.description.abstract | Ungdom blir ofte overrasket over arbeidslivets krav når de kommer ut i jobb. En økende brukav praksisutplasseringer fra skolenes side er et tiltak man mener gjør yrkesforberedelsenbedre.I oppgaven undersøker jeg problemet innenfor byggfagene. Ved Røkken skole har manutplassert elever i praksis i ulike byggfag siden 2004. I oppgaven gjøres det en etnografiskundersøkelse for å finne ut hvordan byggelevene opplever den sosiale læringen påpraksisplassen og i skolen. Informasjonen skaffes til veie ved hjelp av kvalitative semistrukturerteintervjuer. Situasjonen ses i sammenheng med de utfordringer New PublicManagement, læreplaner og sider ved samfunnet beskrevet i postmoderne termer kan gielevene og skolen. Jeg mener at de svake retningslinjene nåtiden gir til fornuftige væremåter,gjør sosial opplæring i skolene mer nødvendig.Mesterlære er ved sin deskriptive form tjenlig til å undersøke læring på en annen måte ennden skolastiske. Ved å se informasjonen fra elevene i et mesterlæreperspektiv løftes nye oguvante læringsressurser fram. Elevene lærer sosiale ferdigheter på andre måter sammen medde voksne i praksisfelleskap. De forteller om andre normer på praksisplassene enn i skolen.Bevegelsene deres mellom de ulike kontekstene kan ses på som en læringsressurs, man serden ene arenaen bedre i lys av den andre.Konsekvenspedagogikken oppfatter læring av sosial handlingskompetanse som like viktigsom faglig læring. Oppnådd sosial handlingskompetanse gir grunnlag for selv-dannelse, sieropphavsmannen Jens Bay. Pedagogikken er tydelig på hva denne kompetansen innebærer, ogtilbyr konkrete metoder å arbeide etter. Byggavdelingen på Røkken skole er inspirert av dennetenkingen, men Konsekvenspedagogikken har likevel begrenset innflytelse på de avgjørelsersom taes.I oppgaven hevdes det at Konsekvenspedagogikken kan opprettholde arbeidsliknende sosialenormer i skolesammenheng. I den forbindelse er pedagogikken i flere sammenhenger blittkritisert for å være autoritær og kanskje manipulerende. I oppgaven blir det argumentert medat en felles holdning hos personalet, og fornuftig bruk av metodene der respekten for individetstår sentralt, i stor grad imøtegår kritikken av Konsekvenspedagogikken.Det konkluderes med at både Mesterlæren og Konsekvenspedagogikken kan bidra til at eleverblir bedre forberedt til arbeidslivet. Mesterlæren ved at den hjelper oss å se "skjulte"læringsressurser, Konsekvenspedagogikken med forslag til metoder for læring av sosialhandlingskompetanse. Konsekvenspedagogikken trekker arbeidspraksis inn i skolen i stedetfor å utplassere elever. Jeg hevder at man i Konsekvenspedagogikken derfor bør trekke innideer fra Mesterlæren. De læringsressurser den løfter fram bør blir synlig også i skriftlig formi Konsekvenspedagogikken, ikke bare eksistere i praktiseringen av pedagogikken slik somnå. Slik kan det teoretiske grunnlaget for Konsekvenspedagogikken styrkes. | no_NO |
dc.format.extent | 345906 bytes | eng |
dc.format.mimetype | application/pdf | eng |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | The University of Bergen | eng |
dc.subject | Praksissjokk | nob |
dc.subject | Praksisutplassering | nob |
dc.subject | Skole | nob |
dc.subject | Arbeidsliv | nob |
dc.subject | Sosial læring | nob |
dc.subject | Mesterlære | nob |
dc.subject | Praksisfelleskap | nob |
dc.subject | Legitim perifer deltakelse | nob |
dc.subject | Identitet | nob |
dc.subject | Lave & Wenger | nob |
dc.subject | Dreier | nob |
dc.subject | Konsekvenspedagogikk | nob |
dc.subject | Bay, Jens | nob |
dc.subject | Sosial handlingskompetanse | nob |
dc.subject | Interaksjon | nob |
dc.subject | Metoder | nob |
dc.subject | Etnografisk undersøkelse | nob |
dc.subject | Collins | nob |
dc.title | "Ble vekket av han andre som sa eg ikkje måtte sove på jobb" - en etnografisk undersøkelse om læring av sosiale normer i skole og bedrift i lys av Mesterlære og Konsekvenspedagogikk. | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.rights.holder | Copyright the author. All rights reserved | |
dc.rights.holder | The author | eng |
dc.description.degree | Master i Pedagogikk, IKT-basert | |
dc.description.localcode | PED396 | |
dc.description.localcode | MAPS-PEDIK | |
dc.subject.nus | 724112 | eng |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nob |
fs.subjectcode | PED396 | |