• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Norsk dokumentarfilm; For knapper, glansbilder og ren idealisme? En kvalitativ undersøkelse av samhandlingen mellom uavhengige produsenter, Norsk filminstitutt og kringkasterne NRK og TV2.

Berntsen, Thea Karina Nesmann
Master thesis
Thumbnail
View/Open
49992805.pdf (1.154Mb)
URI
http://hdl.handle.net/1956/3006
Date
2008-09-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Information Science and Media Studies [741]
Abstract
Filmbransjen i Norge velger selv å beskrive utviklingen til dokumentarfilmsjangeren som: "den delen av norsk film som når et størst publikum, som vinner flest internasjonale priser, som distribueres til flest land og som har en produksjon spredt over hele Norge" (Pedersen m.fl, 2007: 9). Dokumentarfilm vises hovedsakelig på kino eller TV og det er stadig flere som ønsker å lage film selv. Den store interessen har ført til en vekst i antall uavhengige produksjonsselskap (Kultur- og kirkedepartementet, 2007). Dette er selskap som har audiovisuell produksjon som sitt hovedformål og som i vesentlig grad ikke er knyttet til et kringkastingsselskap. Samtidig som interessen er stor, både blant publikum og bransje, opplever produsentene det som vanskeligere å få "solgt" sine ideer og prosjekter til Norsk filminstitutt og allmennkringkasterne NRK og TV2. De fleste dokumentarfilmene som blir laget har minst én av disse som investor. Samhandlingen mellom Norsk filminstitutt, kringkasterne og de uavhengige produsentene blir dermed i stor grad bestemmende for hvilke dokumentarfilmer vi som publikum til slutt får se.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
The author
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit