• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Jakten på FrP-velgeren" En retorisk analyse av politiske myter og publikum i Siv Jensens taler

Syltebø, Tone
Master thesis
Thumbnail
Åpne
84874471.pdf (2.679Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/1956/4991
Utgivelsesdato
2011-06-01
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Information Science and Media Studies [742]
Sammendrag
Fremskrittspartiet har i løpet av 25 år gått fra å være et parti med marginal oppslutning til å bli et av de største partiene i norsk politikk. Mange har ment mye om hemmeligheten bak partiets suksess, men hvor ligger egentlig partiets velgerappell? Denne oppgaven er en retorisk analyse av partileder Siv Jensens retorikk. Den handler ikke om konkrete saker og velgeroppslutning, men om hvilke verdier Siv Jensen gjennom retorikken ber tilhørerne identifisere seg med. Gjennom en analyse av taler holdt ved åpninger av Fremskrittspartiets landsmøter og ved valgkampåpninger, utforsker oppgaven hvordan retorikken tilbyr identifikasjon med et felleskap av «oss», samtidig som den ber tilhørerne ta avstand fra «dem». Analysen avdekker et sett av verdier som representerer en systematisk og organisert måte å se verden på. Det handler med andre ord om hvilken ideologi som kommer til uttrykk gjennom talene. Sentralt i analysen er to politiske myter som avtegnes gjennom retorikken. Den ene handler om «enkeltmenneskets og FrPs kamp mot systemet». Den andre handler om «FrPs kamp mot islam». Mytene har tydelige protagonister og antagonister som står mot hverandre i det som best kan forstås gjennom metaforen «samfunnet som kamparena». Analysen er basert på retoriske publikumsteorier som betrakter publikum som innskrevet i teksten, og teorier som betrakter publikum som en retorisk effekt.
Utgiver
The University of Bergen

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit