dc.description.abstract | Denne oppgaven forsøker å gi en oversikt over utviklingen av fotojournalistikken i Bergens Tidende fra 1990 til og med 2010. Med utgangspunkt i kvalitative intervjuer tar den sikte på å vise hvordan teknologiske og institusjonelle endringer har påvirket fotografenes arbeidsvilkår og avisens bildebruk. Har dette hatt konsekvenser for hvordan bildene har fremstått de siste tjue årene? Digitaliseringen på 1990-tallet la om fotografenes arbeidsrutiner og sørget for at bildets troverdighet ble tatt opp til debatt. Over på 2000-tallet har denne diskusjonen fortsatt, særlig i forhold til tabloidiseringen av avisene. I konkurransen om leserne valgte Bergens Tidende å legge om til et tabloid format, men det kan diskuteres om innholdet ble endret av den grunn. Samtidig har aviskrisen de siste årene gjort at avisen har valgt å prioritere annerledes, både når det gjelder budsjett og valg av saker. På hvilken måte kan dette ha påvirket fotografenes arbeid? Kravene om effektivisering og inntjening har gjort at fotografene må skaffe seg bredere kompetanse innenfor flere felt, noe som kan påvirke fokuset på å få de beste bildene. Det har vist seg at samspillet mellom fotografene og journalistene har utviklet seg i tråd med fotografenes stadig sterkere posisjon i redaksjonen. En posisjon som har vært med på å skape en solid bildetradisjon i Bergens Tidende. | en_US |