Kan mobile enheter brukes som et verktøy for å identifisere og lære om flora og fauna i naturen?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/5214Utgivelsesdato
2011-08-31Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven beskriver prototypen 'Våre Fugler' som lar en bruker identifisere fugler gjennom en mobiltelefonen eller nettbrett med Android OS. Oppgaven beskriver utviklingen av applikasjonen, faglitteratur bak denne og evalueringen av applikasjonen. Jeg fikk avtalt et samarbeid med en lærerinne på Toftøy Skule i Øygarden om å evaluere applikasjonen 'Våre Fugler' gjennom et eksperiment på en skoleklasse med sjetteklasse elever. Elevene fikk prøve ut en programmet for å avdekke om produktet kan ha noen reell gevinst i et undervisningsopplegg. Prototypen inneholdt femti fugler, hvor elevene prøvde å identifisere ti av dem, samt lære litt om disse ti fuglene. Gjennom forsøket har jeg prøvd å underbygge teoriene om sosial konstruktivisme, plassert kognisjon og stillasmetoden. Dette blir gjort for å prøve å bidra til mobil læring (m-læring eller eng. M-learning). Data som ble ervervet gjennom eksperimentet gav ingen signifikante svar, men elevene viste tydelig engasjement rundt oppgaven. Videre presenteres fremtidige planer rundt applikasjonen.