Blar i Department of Education på emneord "724112"
Viser treff 61-80 av 125
-
Kvinner og rus. En kvalitativ studie av sårbare rusavhengige kvinners opplevelser av mulige forklaringer på egen rusavhengighet.
(Master thesis, 2010-03-17)Studien er gjennomført ved en rusklinikk i Norge. Den er basert på intervju med fem rusavhengige kvinner. Hensikten med studien er ved hjelp av kvinnenes historier å få mer kunnskap om hvordan man i fremtiden kan gjøre ... -
Lek og læring - en narrativ analyse av et forankret forhold i læreplanene
(Master thesis, 2021-05-28)Dette forskningsprosjektet undersøker hvordan forholdet mellom lek og læring er fremstilt i de tre siste læreplanverkene: L97, LK06 og LK20. Tidligere forskning og evaluering viser til et paradigmeskifte mellom perioden ... -
Livet i det yrkesfaglige klasserom - med nærmere blikk på læring og interaksjon
(Master thesis, 2011-05-16)Denne empiriske casestudien presenterer funn fra kvalitative observasjoner, intervju med lærere og fokusgruppeintervjuer med elever fra to yrkesfaglige klasserom. Fokuset rettes mot læring i klasserommet, og hvilke ... -
Lærer-elev-relasjonen i kroppsøvingsfaget i den videregående skole - en kvalitativ undersøkelse av yrkesfagelever og kroppsøvingslærere sine opplevelser av lærer-elev-relasjonen.
(Master thesis, 2022-05-19)Internasjonal og nasjonal forskning på lærer-elev-relasjonen forteller at relasjonen er svært viktig for elevens faglige og sosiale utvikling. Mye av denne forskningen har foregått blant yngre elever. I Norge viser nyere ... -
Lærere og elevers erfaringer med underveisvurdering på mellomtrinnet
(Master thesis, 2013-05-15)This master thesis is a about teachers and pupils' experiences with written and oral feedback from 5th. - 7th. grade. The study is qualitative and the main topic is formative assessment in schools. The research question ... -
Lærere sin bruk av sosial web. "Del&bruk" - en møteplass for profesjonell utvikling?
(Master thesis, 2011-03-13)This master paper describes the findings of a qualitative research study examining teacher's use of social web for their own professional development. Semi-structured interviews and electronic dialogues were conducted from ... -
Læreres erfaringer med identifisering og forebyggende tiltak mot elevers skolvegring
(Master thesis, 2021-11-22)De siste ti årene er det rapportert en økning av grunnskoleelevers fravær, hvorav en stor andel av fraværet skyldes elever som vegrer seg for å gå på skolen (Løvgren & Svagård 2019; Bakken, 2020). Slike elever betegnes ... -
Læreres opplevelse av tidlig innsats i første klasse
(Master thesis, 2023-11-15)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan noen lærere opplever tidlig innsats i skolehverdagen i første klasse. Det teoretiske rammeverket jeg har basert undersøkelsen på, er styringsdokumenter som opplæringsloven, ... -
Lærernes erfaringer innen digital kompetanse under COVID-19 pandemien
(Master thesis, 2023-11-29) -
Lærernes erfaringer med arbeidssituasjonen under Covid-19.
(Master thesis, 2023-05-15)Tema for denne masteroppgaven er lærernes opplevelse av arbeidsforholdene under Covid-19-pandemien og hvilke erfaringer de har høstet. Jeg ønsker gjennom denne studien å finne ut hvordan et lite utvalg lærere erfarte ... -
Lærerprofesjonaliteten til psykologilærere i videregående skole
(Master thesis, 2017-06-14)The purpose of this study was to examine how the psychology teachers in Norwegian high schools perceive their own teacher professionalism in the psychology subject. The program subjects Psychology 1 and 2 were implemented ... -
Læring uten grenser - elevers læringspotensial på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2015-05-15)The theme of this master thesis is students´ potential for enhanced learning capacity in lower secondary school. Increased focus on students´ achievement in school has been a leading factor in Norwegian school politics. A ... -
Matematikkundervisning i en andrespråkskontekst- bevissthet og dilemma. En kvalitativ undersøkelse av en lærers scaffolding i et komprimert grunnskoleløp for minoritetsspråklige voksne
(Master thesis, 2016-11-14)This master thesis investigates a teacher's support in a time condensed basic educational programme for adults who are about to learn Norwegian as a second or other language. The research question is: What characterize a ... -
Medborgerskap som prosess - Fortellinger om voksne innvandrede kvinner under grunnskoleopplæring
(Master thesis, 2022-11-18)Denne masteroppgaven handler om hvordan medborgerskap kan forstås som prosess, fremfor et resultat eller produkt av opplæring og utdanning. Med revideringen av kunnskapsløftet, LK20 har begrepet medborgerskap fått ny ... -
Mellom smilefjes og karakterer : en kvalitativ studie om vurdering i skolen
(Master thesis, 2011-05-16)The project "Mellom smilefjes og karakterer" is about assessment. Its focus is formative assessment in grades five through seven. A goal is to gain insight into how teachers find that their written assessments enhance ... -
Mobbing som fenomen og begrep: en undersøkelse av barnehageansatte sine erfaringer
(Master thesis, 2019-07-02)Mobbing i barnehagen er et fenomen som har fått stadig større fokus både nasjonalt og internasjonalt. I Norge har nyere politiske og barnehagefaglige føringer særlig vektlagt barnehageansatte sin rolle i arbeidet med ... -
Motivasjon for å fullføre utdanning
(Master thesis, 2017-06-30)Rapporter har vist at mye av frafallet ved barnehagelærerutdanningen skjer i løpet av første året i utdanningen. Med utgangspunkt i disse rapportene, egne erfaringer som barnehagelærerstudent og motivasjonsteori ønsket jeg ... -
The Multimedia Expanse: Students' perceived learning outcome from, and attitudes toward, multimodal and traditional lectures
(Master thesis, 2013-05-15)The purpose of this study was to examine students' attitudes toward multimodal presentations (AtMP) and traditional lectures (AtTL). A literature review of current research on this topic suggests that students generally ... -
Møtet med nyankomne elever med ingen eller mangelfull skolebakgrunn fra hjemlandet. Beskrivelser fra lærere i ordinære klasser i ungdomskolen.
(Master thesis, 2021-05-28)Det har vært økende innvandring til Norge de siste tiårene. Innvandringen bidrar til et økt mangfold i «den norske enhetsskolen». I skolen har man sett en økning i de senere år i antall elever som går under kategorien ... -
NAV: Kampen om kompetanseforståelsen - En diskursanalyse av kompetanseforståelsen i NAV
(Master thesis, 2011-11-17)This master thesis explores what discourses that are drawn upon in the Norwegian Labour and Welfare Organisations (NAV) understanding of competence. To answer this question, I interviewed seven managers of NAV about what ...