Forsidetrender - En studie av forsidene av magasinene Henne og Elle i 2005 og 2010
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/6035Utgivelsesdato
2011-11-30Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven tar sikte på å kartlegge hvorvidt det designmessige aspektet ved forsidene til henholdsvis motemagasinene Henne og Elle har forandret seg fra 2005 til 2010. Det har vært få studier som har fokusert på akkurat dette temaet og jeg mente det ville være interessant å få svar på hvilke designelementer som ble forandret og hvilke som hadde holdt seg konstante i løpet av en relativt kort periode, altså fem år. Med tanke på at magasinforsider er magasinenes hovedsalgsplakat ville det være viktig å fokusere på hvilke farger, tekst og bilder som ble satt sammen for å best mulig kunne overtale så mange lesere som mulig til å kjøpe ett magasin fremfor et annet. Jeg valgte magasinene Henne og Elle på grunn av deres målgrupper som grovt regnet går over det samme aldersspennet. Samtidig var det også viktig at magasinene ikke hadde en hyppig fornyelse av innhold og design, slik vi gjerne ser hos magasiner som henvender seg til litt yngre kvinner, men også at magasinene hadde et design som ikke 'står stille', slik man gjerne ser i magasiner for litt eldre kvinner. Jeg har gjort en empirisk analyse av de designmessige elementene og videre gjort en diskusjon der jeg også har satt fokus på noe av innholdet i de to magasinene, men jeg har også valgt å trekke inn andre magasiner for å få et større perspektiv på hvordan og hvorfor disse designelementene brukes.