• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Filmkritikerens død? En sammenlignende analyse av profesjonell filmkritikk og amatørkritikk

D'Alto, Elisa
Master thesis
Thumbnail
View/Open
103528833.pdf (664.1Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/6392
Date
2012-12-06
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Information Science and Media Studies [741]
Abstract
Formålet med denne oppgaven har vært å sammenligne profesjonell filmkritikk hentet fra norske dagsaviser, og amatørkritikk hentet på Internett. Jeg har foretatt en kvalitativ tekstanalyse på bakgrunn av Anne Gjelsvik sine kriterier til god filmkritikk. Intensjonen var å undersøke om amatørkritikk skrevet på IMDB og norske filmblogger drevet av amatører, kan måle seg med kvaliteten på filmkritikken skrevet av profesjonelle filmkritikere. For å undersøke om filmkritikken varierer etter filmenes genrer, ble analysematerialet delt opp i tre kategorier på to filmer hver. For hver av disse to filmene har jeg valgt ut to profesjonelle anmeldelser hentet fra VG og Dagbladet og to amatørtekster hentet fra IMDB eller fra filmblogger. Analysearbeidet har vist at filmanmeldelser skrevet av profesjonelle kritikere er i hovedsak lite argumenterende og fungerer mest som forbrukerveiledning. Amatørkritikken er ikke bedre argumentert, med unntak av én anmeldelse skrevet for en smalere film. Avisenes anmeldelser er derimot overlegne når det gjelder språklige kvaliteter, på bakgrunn av journalistenes yrkeserfaring. Inndelingen etter filmgenre har også vist at det finnes klare genremessige variasjoner i filmkritikken, der norsk film måles etter egen målestokk, og overfladiske Hollywood-filmer ofte får overfladisk filmkritikk. Selv om amatørkritikeres fora åpner for en mer dyptgående og reflekterende filmkritikk, har de fleste rettet seg etter genrekonvensjoner satt av avisenes praksis. I diskusjonen kommer jeg frem til at det finnes flere utfordringer i møte for norske kritikere, blant annet syndikering av kritikkstoff i aviser under samme konserneiere. Så lenge avisene ikke byr på mer enn forbrukerveiledning og underholdning på filmsidene, vil de filminteresserte vende seg til andre medier i søket etter gode samtaler om film som kultur.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit