• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Brudd, kontinuitet, funksjon - Kombinasjonsbegrepet nettavis i Niklas Luhmanns systemteoretiske perspektiv (En kvantitativ analyse av hvordan VG Nett og Nettavisen.no henvender seg til sitt publikum)

Langøigjelten, Erling T
Master thesis
Thumbnail
View/Open
112126227.pdf (1.956Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/7528
Date
2013-09-02
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Information Science and Media Studies [594]
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg VG Nett og Nettavisen.no i Niklas Luhmanns systemteoretiske perspektiv. Det er altså snakk om et forsøk på å tilnærme seg nettjournalistikk, uten å ha en normativ forankring. Utgangspunktet for en slik tilnærming er den problematiske kombinasjonen av begrepene "avis" og "nett". For å belyse dette har oppgaven tatt utgangspunkt i følgende problemstillinger: 1. Hvordan gjør kombinasjonsbegrepet nettavis seg utslag i utforming av forsiden i VG Nett og Nettavisen.no i 2012? 2. Hvilke utfordringer byr kombinasjonsbegrepet nettavis på i forhold til avisforståelsen? 3. Kan utfordringene spores tilbake til at akademia og mediebransjen har ulik oppfatning av samfunnsansvaret? 4. Hvordan kan «samfunnsansvaret» forstås i kombinasjonsbegrepet nettavis? For å svare på spørsmålene har jeg utført en kvantitativ analyse av hvordan de to nettavisene henvender seg til sitt publikum. I samarbeid med studenter fra Informasjonsvitenskap har vi laget et analyseprogram som teller oppdateringer innenfor hver innholdskategori over en gitt periode i 2012. Analyseprogrammet er laget for å tydelig underbygge Jens Barlands funn i sin doktoravhandling: Journalistikk for markedet - Redaksjonell produktutvikling i VG og Aftonbladet på papir og nett 1995-2010. Deretter fokuserer oppgaven nærmere på noen analyser gjort av Barland. En av dem er hvordan nettavisene kan bryte med normative oppfatninger om hva en avis bør være. En annen er hvordan nettavisenes fokus på å henvende seg til utvalgte publikumssegmenter, utfordrer vår forståelse av journalistikk og hva en avis er. Det er i denne sammenhengen at Niklas Luhmanns systemteori kan være relevant å bruke. Her skal betydningen av begreper som "samfunnsansvar" og "journalistiske idealer" drøftes ut fra hvilken kontekst de benyttes i. Oppgaven er tenkt som en åpen og utforskende tilnærming til det som kan betraktes som en fastlåst diskurs, med akademia og mediebransjen som to polariserte sider.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit