Blar i Faculty of Psychology på tittel
Viser treff 1521-1540 av 3375
-
Ingen er vanskelige samlet. En kvalitativ undersøkelse av hva barnehageansatte forteller om barnehagen som inkluderende arena og hvordan de tilrettelegger for barn med utfordrende atferd
(Master thesis, 2019-07-02)Tidligere forskning på inkludering og barns atferd har vist til flere aspekter, hvor marginaliserte grupper av barn med ulike forutsetninger opplever å bli sosialt ekskludert. I dag har barnehagen som organisasjon et ... -
Inhibition and rumination in first-episode depressed individuals: A five-year follow-up study
(Master thesis, 2015-11-23)There is growing consensus that certain cognitive processes are critical in the development and maintenance of Major Depressive Disorder (MDD). A ruminative responsive style has been found to predict both severity and ... -
Inhibition of emotions in healthy aging: age‐related differences in brain network connectivity
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Introduction: Successful inhibition of distracting emotions is important for preserving well-being and daily functioning. There is conflicting evidence regarding the impact of healthy aging on emotional inhibition, and ... -
Inhibitory control as possible risk and/or resilience factor for the development of trauma related symptoms–a study of the Utøya terror attack survivors
(Journal article; Peer reviewed, 2023)PTSD symptomatology is known to be associated with executive dysfunction. Inhibitory control is a core component of executive functioning, and inhibitory skills are essential both for adequate functioning in everyday life ... -
Initial (March 2023) uses and perceptions of ChatGPT in a sample of students and instructors at the University of Bergen (UiB), Norway
(SLATE Research Report;2023-1, Research report, 2023-06)The spring semester of 2023 in higher education was impacted by the release of Large Language Models (LLMs) to the general public. OpenAI’s ChatGPT was at the forefront, with Google's Bard, Microsoft’s Bing, and others ... -
Injustice perceptions, workplace bullying and intention to leave
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Purpose Intention to leave as an outcome of exposure to workplace bullying is well documented in previous studies, yet, research on explanatory conditions for such an association is lacking. Design/methodology/approach The ... -
Inkludering av parautøvere på toppidrettsfag i videregående skole
(Master thesis, 2020-06-23)Toppidrett har fått økt aksept gjennom årene, noe som har ført til at man også har valgt å tilrettelegge for at unge talenter skal få mulighet til å satse på idrett samtidig som man gjennomfører utdanning. Det er gjort ... -
Inkludering i møte med utfordrende atferd
(Doctoral thesis, 2023-11-10)Til tross for at inkludering i lang tid har stått som en sentral verdi innenfor opplæringssektoren nasjonalt og internasjonalt, strever skoler over hele verden med å omsette idealet til praksis. I møte med utfordrende ... -
Innenfor eller utenfor? En studie av varslingens ettervirkninger blant personer med varslererfaring i og utenfor arbeidslivet
(Peer reviewed; Journal article, 2018)Varsling er når en ansatt sier ifra om kritikkverdige handlinger på arbeidsplassen til noen som er i stand til å gjøre noe med det. Studier gjennomført i rene varslerutvalg finner at andelen av ansatte som opplever negative ... -
Inner freedom: Further theoretical and methodological elaborations
(Working paper, 1967-01) -
Innovasjonsaldersgrense – finnes den? En studie om faktorer som har sammenheng med innovasjon i arbeidslivet
(Master thesis, 2022-03-30)Hensikten med denne studien var å undersøke sammenhengen mellom innovasjonsprosessen og alder. I tillegg til dette hadde studien også som formål å undersøke hvilke andre faktorer som har betydning for innovasjonsprosessen. ... -
Innovative Pedagogies in a Health Promotion Specialisation: Knowledge, Practice and Research
(Chapter, 2022)Educating health promotion professionals must involve learning activities that not only facilitate for attainment of health promotion knowledge but that also develop students’ competencies in health promotion. The objective ... -
Innsatte i Bergen fengsel: Delrapport 2: Lesevaner, leseerfaringer og leseferdigheter
(Innsatte i Bergen fengsel: 2, Research report, 2007)Denne rapporten presenterer resultater fra undersøkelsen ”Lesevaner og leseferdigheter blant innsatte”, som ble gjennomført i Bergen fengsel høsten 2006. Resultatene som legges fram er hentet fra den delen av spørreskjem ... -
Innsatte i Bergen fengsel: Delrapport 3: Leseferdigheter og grunnleggende kognitive ferdigheter
(Innsatte i Bergen fengsle: 3, Research report, 2008)Retten til opplæring er fastslått i Opplæringslova, og tidligere undersøkelser har vist at en betydelig del av de innsatte i Norge ikke har fått nyttet denne retten, med resultat at utdanningsnivået er klart lavere blant ... -
Innsatte i Bergen fengsel: Leseferdigheter og lesevansker
(Innsatte i bergen fengsel: 1, Research report, 2007)Denne rapporten presenterer noen delresultater fra en pilotstudie om innsattes vaner og ferdigheter i lesing, skriving og matematikk. Nittifire innsatte i Bergen fengsel deltok i en spørreskjemaundersøkelse med fokus på ... -
Innsatte i nordiske fengsler: Utdanning, utdanningsønske og -motivasjon
(TemaNord: 592, Research report, 2008)Undersøkelsene Innsatte i fengsel har rett til utdanning og opplæring. Rettighetene er regulerte av internasjonale konvensjoner og anbefalinger. Medlemsstatene i FN og Europarådet har forpliktet seg til å følge opp de ... -
Innsatte i norske fengsel: Utdanningskvalitet, læringsstrategier og motivasjon
(Research report, 2006)Denne rapporten bygger på en undersøkelse blant alle innsatte over 18 år i norske fengsel. Hvordan opplever innsatte som tar utdanning i fengsel ulike sider ved utdanningen, undervisningen og egen læring? Undersøkelsen tar ... -
Innsette i fengsel: Samanhengen mellom kontrollplassering, utdanningsaktivitet og utdanningsønske. Ei empirisk undersøking i alle norske fengsel
(Master thesis, 2012-02-08)Prisoners have the same right to education as all other citizens in Norway. In accordance to political guidelines, the prisons and prison schools have a responsibility to promote inmates' participation in education while ... -
Innsette i norske fengsel: Kompetanse gjennom utdanning og arbeid
(Opplæring innanforkriminalomsorga, Rapport 1/10, Research report, 2010)The right of education during incarceration is regulated by international conventions and recommendations. Membership nations of the UN and the Council of Europe are committed to implement the agreements and recommendations ... -
Innsette i norske fengsel: Motiv for utdanning
(Research report, 2006)Denne rapporten byggjer på ei undersøking blant alle innsette over 18 år i norske fengsel. To tusen to hundre og femti innsette svarde på eit spørjeskjema. Dette gjev ein svarprosent på 71,1 av dei som fekk skjemaet i ...