Spørsmål i en kjemilærebok: en studie av potensialer for dybdelæring på videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/20616Utgivelsesdato
2019-07-30Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Department of Chemistry [449]
Sammendrag
Denne studien omhandler dybdelæring og hvordan dybdelæring kan se ut i praksis. Studien tar utgangspunkt i en revidert utgave av kjemi 1 bok, og analysen av tre tillegg fra denne boken danner hovedgrunnlaget i oppgaven. Funn fra analysen ble diskutert ut fra didaktisk teori og teori om dybdelæring. Funnene viste potensial for dybdelæring i alle tre tilleggene i grunnboken. Disse potensialene var begrenset, men ved tilrettelegging ved blant annet gruppearbeid, refleksjon, og krav om argumentasjon kan potensialene bli innfridd. Ut ifra studien finnes det implikasjoner jeg kan trekke ut for egen undervisning i som lektor i kjemi. Blant annet fokus på de grunnleggende ideene i et kapittel, viktigheten av elevenes faglige snakk og fokus på aktivering av forkunnskaper.