Blar i Department of Education på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 352
-
Skoleledelse og utdanningspolitikk : Hvordan beskrives skoleledelse etter 1990?
(Doctoral thesis, 2022-06-10)This study examines how school leadership has been described in educational policy documents, by politicians, school leaders and teachers after 1990 when Management by Objectives (MbO) was introduced in the Norwegian ... -
Svingdøren mellom høyere utdanning og arbeidsliv - "Om å være kaptein på egen skute": En kvalitativ studie av disiplinstudenters erfaring med praksis som del av utdanningsløpet
(Master thesis, 2022-06-03)Temaet for denne masteroppgaven er disiplinstudenters opplevelser av praksis som del av utdanningsløpet. I motsetning til profesjonsutdanninger har disiplinutdanninger kort tradisjon for praksis, men det er et ønske fra ... -
Utdanning og Integrering - En diskursanalyse
(Master thesis, 2022-06-03) -
"Det er som å stå kliss naken på Karl Johan" En fenomenologisk studie om tre elevers erfaringer fra fysisk aktivitet og kroppsøving
(Master thesis, 2022-05-19)Masteroppgaven tar utgangspunkt i min tidligere utdanning i kroppsøving og idrettsfag. Interessen for temaet startet der. I dag jobber jeg som kroppsøvingslærer i videregående skole, der et av målene i kroppsøvingsfaget ... -
Lærer-elev-relasjonen i kroppsøvingsfaget i den videregående skole - en kvalitativ undersøkelse av yrkesfagelever og kroppsøvingslærere sine opplevelser av lærer-elev-relasjonen.
(Master thesis, 2022-05-19)Internasjonal og nasjonal forskning på lærer-elev-relasjonen forteller at relasjonen er svært viktig for elevens faglige og sosiale utvikling. Mye av denne forskningen har foregått blant yngre elever. I Norge viser nyere ... -
Kreativ kunnskapsutvikling i tverrfaglige team
(Master thesis, 2022-05-19)I denne masteroppgaven undersøker jeg hva som kjennetegner kreativ kunnskapsutvikling i tverrfaglige, kommunale digitaliseringsteam. Temaet for oppgaven er svært aktuelt. De fleste norske kommuner arbeider med å digitalisere ... -
Særskilt skikkethetsvurdering i lærerutdanningene
(Master thesis, 2022-05-19) -
Du kan, du skal – skolevegring, digitalisering og selvets tretthet i den elevsentrerte skolen
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Intentions and Realities in Doctoral Education in Norway. New Policies for Doctoral Education in Norway and the Implications for an Inter-Institutional Research School (WNGER II)—Some Preliminary Findings
(Journal article; Peer reviewed, 2022)This policy and practise review article examines how new policies and policy documents impact a graduate-level research school in Norway, Western Norway Graduate School of Educational Research II (WNGER II) on a general ... -
Weight-based victimization and physical activity among adolecents with overweight or obesity: A scoping review of quantitative and qualitative evidence
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Background: Increased physical activity engagement plays a vital role in preventing and treating overweight or obesity in children and adolescents. Research has found that adolescents who are overweight or obese tend to ... -
Understanding Teachers' Uncertainty in Encounters with Pupils with Experiences of Domestic Violence
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Political, legal, and educational documents present expectations for teachers who encounter pupils with experiences of domestic violence. Teachers say they lack competence and confidence and experience uncertainty about ... -
Digitale læremiddel i lærarutdanninga
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Bakgrunnen for artikkelen er eit utviklingsprosjekt i lærarutdanninga med utprøving av digitale læremiddel. Fokus vert retta mot lærarutdannarar og korleis dei vel å kopla saman sin pedagogiske praksis med den aukande ... -
Adaptive Learning Technology in Primary Education: Implications for Professional Teacher Knowledge and Classroom Management
(Journal article; Peer reviewed, 2022)The aim of this study is to explore the introduction of Adaptive Learning Technology (ALT) and inherent Learning Analytics (LA) in the classroom management and professionalism of teachers in a primary education real-life ... -
Formal learning spaces in Higher Education–a systematic review
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Over the past ten years, there has been an increasing focus on physical learning spaces in higher education. By now, what do we really know about the relation between space and student learning? What does the research ... -
Mapping sustainability of professional development in four Norwegian lower-secondary schools
(Journal article; Peer reviewed, 2022)The aim of this study was to investigate how principals (n = 4) and teachers (n = 20) from four lower-secondary schools perceived and evaluated sustainable professional development processes in their schools. To understand ... -
Implementing continuous consent in qualitative research
(Journal article; Peer reviewed, 2022)This article examines ways of approaching informed consent as a relationally constituted process in qualitative research practices. It argues that a researcher’s operationalization of informed consent should be coherent ... -
Infodemi og pandemisk risikopersepsjon
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Subkulturer som finner fellesskap gjennom konspirasjonsteorier, kan forklare noe av den pågående vaksinemotstanden internasjonalt. For fremtidig kriseberedskap blir det viktig å kartlegge hvordan digitalt utenforskap spiller ... -
Hegel i Bagdad: Verdens historie som frihetens framskritt
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Depoliticising political violence: state-centric and individualised discourses in the Norwegian counterterrorism policy field
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Over the past decades, emerging focus has been on how teachers in Norway can foster citizenship in their classrooms to strengthen democracy. Yet, in conjunction with rising concerns of homegrown terrorism, a new curriculum ... -
Examen philosophicum – mellom ideen om universitas og skolegjøringen av universitetet
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Examen philosophicum hviler på en idé om at alle som forsker, underviser eller studerer ved universitetet inngår i et fellesskap. I artikkelen blir dette fellesskapet omtalt som ideen om universitas og består av to elementer: ...