dc.description.abstract | Denne masteroppgaven i engelsk lingvistikk er en skrivefeilsanalyse som undersøker engelske skrivefeil produsert av norske elever i 10. klasse på ungdomsskolen og 11. klasse på videregående (vanligvis kjent som VG1). Denne oppgaven tar i bruk seks overordnede kategorier for å skille mellom ulike typer skrivefeil for å identifisere hvilke skrivefeil norske elever produserer, og videre hvorfor de tilsynelatende produserer disse skrivefeilene. Datamaterialet er hentet fra det digitale korpuset CORYL (en samling av nasjonale prøver i engelsk fra 2004/2005), samt et kontrollkorpus (en samling av engelske heldagsprøver) som ble utviklet i sammenheng med dette prosjektet i løpet av høsten 2020 og våren 2021. Ettersom tekstene i CORYL er skrevet for hånd, og tekstene i kontrollkorpuset er skrevet på PC, undersøker denne oppgaven også hvordan bruken av PC påvirker elevenes skrivefeil. Funnene i oppgaven tyder på at det er flere elementer som ligger bak elevenes engelske skrivefeil. Den tydeligste tendensen er at elevene bruker fonologiske strategier når de skal utlede hvordan et ukjent ord skal staves, og at dette igjen kan føre til at elevene staver ord feil da det ikke er en en-til-en korrespondanse mellom uttale og stavemåte i engelsk. Funnene tyder også på at elevene har et overforbruk av stavemåter som de gjerne anser å være ‘typisk engelsk’. Bruken av PC ser ut til å føre til at antall skrivefeil synker, og det antas at stavekontrollen i tekstbehandlingsprogrammet brukt av elevene har bidratt til nedgangen i antall skrivefeil. I tillegg viser funnene at visse typer skrivefeil har høyere forekomst, samt at nye typer skrivefeil oppstår, når elevene skriver på PC. Ettersom funnene fra denne masteroppgaven er basert på et mindre datagrunnlag, er norske elevers engelske skrivefeil et felt som må forskes på ytterligere før sikre konklusjoner kan trekkes. | |