• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Master theses
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Master theses
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nyhetenes rolle i klimadebatten

Franck, May-Helene Gram
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master thesis (863.4Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2760954
Utgivelsesdato
2021-06-15
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master theses [137]
Sammendrag
Denne studien undersøker samspillet mellom nyhetsbruk og syn på klimaendringer. Medias rolle når det kommer til klimadebatten er gjenstand for stor interesse, og har utviklet seg til et stort og spennende forskningsfelt. Det meste av forskingen har sett på hvordan mediene rapporterer om klimaendringene i nyheten, og da særlig på hvordan aviser dekker dette temaet. Det har ikke vært så mye fokus på hvordan nyhetsbruk eventuelt kan påvirke folks holdninger til klima. Videre ser man at mye av forskingen av medias rolle i klimadebatten er etnosentrisk, dette til tross for at klimaendringer er et globalt problem, som krever globale løsninger. Komparative studier er nødvendig for å forstå mer av diskursen rundt klimaendringer. Målet med denne studiene er å gjøre nettopp dette – se på hvordan nyhetsbruk påvirker folks syn på hvor alvorlig klimaendringene er i en komparativ analyse av 10 europeiske land. For å forstå hvordan dette samspillet mellom nyhetsbruk og klimaendringer fungerer, har jeg sett på om mengenden nyheter man konsumerer har en statistisk effekt på folks syn på klimaendringer, og jeg har sett på om hovedkilden til nyheter har en statistisk effekt på folks syn på klimaendringer. Jeg har også sett på om disse effekten varierer mellom 10 europeiske land. Funnen viser at det er noen hovedkilder som har mer å si enn andre, og da særlig TV-nyheter og sosiale media. Videre ser man også at det ikke er noen tydelige mønstre på tvers av landene, og at noen hovedkilder skiller seg mer ut i noen land enn i andre.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit